سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت هدایت اعتبارات بانکی به سمت تسهیلات ساخت طبق برنامه هفتم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به قانون برنامه هفتم باید بانک مرکزی از ابزارهای موجود برای اعمال نظارت بیشتر بر شبکه بانکی به منظور هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن استفاده کند.

حامد یزدیان، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این که مصوبه قانونی دولت مبنی بر تخصیص وام مسکن به بعد از گذشته قریب به دو ماه از زمان تصویب هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: این طور اهمال‌کاری‌ها نتایج خوبی به لحاظ اجتماعی برای کشور ندارد. خلف وعده‌ها در خصوص اعطای تسهیلات بانکی به مردم، فضای بی اعتمادی را در جامعه ایجاد کرده است. این نتایج مثبت ارزیابی نمی‌شود و باید جلوی این موارد را بگیریم. 

وی در مورد اهمیت تسهیلات ساخت مسکن و قوانین بالاسری در جهت تحقق آن گفت: در حال حاضر، وضعیت اعطای تسهیلات به نحوی است که متأسفانه هدف این وام‌ها اقشار ضعیف و متوسط نیستند. حتی مسئله دیگر مردم توانمند در زمینه بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن نیز نیست زیرا عمده وام‌ها به جای حمایت از تولید و ساخت مسکن یا ازدواج جوانان به سمت بی راهه رفته است و بخش مولد مخاطب خلق پول شبکه بانکی نیست و بخش‌های غیر مولد بیشتر از تولید تسهیلات دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس  با بیان اینکه وقتی قانونی در کشور تصویب می‌شود، اما بانک‌ها از آن تبعیت نمی‌کنند، نشان دهنده ضعف دستگاه‌های مختلف نظارتی و تصمیم‌گیر به خصوص بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر بخش بانکی است گفت: با توجه به قانون برنامه هفتم باید بانک مرکزی از ابزارهای موجود برای اعمال نظارت بیشتر بر شبکه بانکی برای هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن استفاده کند.

وی اظهار کرد:همچنین مجلس از ابزارهای نظارتی برخوردار است و می‌تواند از این جایگاه خود برای ملزم کردن بانک مرکزی به اجرای قوانین استفاده کند. 

این نماینده مجلس گفت: واقعیت این است که مسائل جامعه برای بانک‌ها از اولویت برخوردار نیستند. همراهی بانک‌ها با سیاست‌های کلی کشور در زمینه‌های مختلف از جمله ازدواج، اشتغال، ساخت مسکن و... باید وجود داشته باشد. اما می‌بینیم که این طور نیست. باید از الزامات قانونی و ابزارهای نظارتی برای حل این مشکل استفاده کنیم.  

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

برچسب ها: مسکن ، تسهیلات بانکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.