سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده‌ای که مثل حاج قاسم و ابومهدی خستگی‌ناپذیر بود

مشتاق السعیدی با حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رفیق بود و همین باعث شد هرگز از فعالیت در میدان رزم خسته نشود.

شهدا زنده اند؛ این عزیزان هم در حیات مادی هم در حیات معنوی یعنی بعد از شهادت‌شان بر حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و فکر و روح انسان‌ها تأثیرگذار هستند. این تأثیرگذاری تمام نشدنی است و شهدا زنده و هدایتگر جامعه هستند. تأثیرگذاری شهید یکی از لوازم زنده بودنش است به طوری که به جامعه و پیرامون خود اثر می‌گذارد و جامعه را به حرکت در می‌آورد؛ اینجاست که می‌گویند «شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است.» که جمله بسیار دقیقی هم هست.

تأثیرگذاری شهدا محدود به سرزمینی که در آن زندگی یا مبارزه می‌کنند، نمی‌شود، همان‌طوری که شهیدان در کشور‌های گوناگون مانند افغانستان، یمن، لبنان، عراق، پاکستان، سوریه و نیجریه اهداف والایی را در مقابل تجاوز و اشغالگری پیگیری می‌کردند، تأثیر آنها بعد از شهادت، جنبه ملی و فرا ملی دارد و از مرز‌ها عبور می‌کند؛ چنانچه امروز اثر آن را در کشور‌هایی نظیر انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، اردن، سوئد و ایرلند می‌بینیم که دانشجویان آزادی خواه و حامیان فلسطین تظاهرات همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت ادامه نسل کشی و کودک کشی رژیم صهیونستی را برپا می‌کنند.

امروز مساله مقاومت به خصوص بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در بسیاری از کشور‌ها و منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از برجسته‌ترین و شایسته‌ترین اقداماتی است که در جامعه صورت می‌گیرد. مانند مقاومتی که مردم مظلوم یمن از خود نشان می‌دهند و مقاومتی که در فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی در جریان است.

با توجه به اینکه جوامع برای دستیابی به اهداف و ارزش‌های خود نیازمند الگو‌های مؤثر هستند. یکی از الگو‌های خوبی که سبک زندگی آنها می‌تواند باعث پیشرفت فرد و جامعه شود، سبک زندگی شهدا است. البته که سرگذشت و سرنوشت بسیاری از شهدا تکان دهنده است و ابعاد زندگی آنها برای بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان شناخته شده نیست. به فرموده مقام معظم رهبری امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست؛ به دلیل اهمیت مساله مقاومت در بسیاری از کشور‌ها و منطقه خاورمیانه پرونده «شهدای شاخص طوفان الاقصی» را باز می‌کنیم تا به یکی از مهم‌ترین شئون تکریم و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا یعنی بررسی و مرور زندگی آنها بپردازیم.

برای شروع پرونده و اولین گزارش به بررسی و مرور زندگی شهید «مشتاق السعیدی» ملقب به «ابوتقوا» پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

مبارزه با اشغالگران؛ واجب عقلی و شرعی

شهید سردار «مشتاق السعیدی» معروف به «ابو تقوا» معاون نظامی جنبش مقاومت اسلامی النجباء اهل بغداد عراق بود و در منطقه نسبتاً محرومی زندگی می‌کرد. ابوتقوا از جوانی فعالیت جهادی خود را با گذر از دوران رژیم دیکتاتوری بعثی به حاکمیت اشغالگران آمریکایی آغاز کرد. او معتقد بود: «مبارزه با اشغالگران و مبارزه با جبهه تکفیری یک واجب عقلی و شرعی است که تمام این مجاهدت‌ها را باید در راستای آماده‌سازی جامعه مهدوی تبیین کرد، باید تک‌تک اقدامات و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت باشند.»

توجه ابوتقوا به معنویت و روحیه نیرو‌ها

مشتاق السعیدی آرامش، هوش و شجاعت بالایی داشت. در سخت‌ترین شرایط سعی می‌کرد با حفظ آرامش خود، آرامش را به نیرو‌های رزمنده و جبهه منتقل کرده و همیشه به عنصر معنوی و دادن روحیه به نیرو‌ها توجه ویژه‌ای داشت. این مسئله آمریکایی‌ها را حساس کرد. آنها نمی‌توانستند ببینند فرمانده ابوتقوا آن‌گونه با ایمان و آرامش قلب نیروهایش را برای اخراج ارتش متجاوز آمریکا فرماندهی و سازمان‌دهی کند.

مناطق عملیات النباعی، ام طلائب، الحویش سامراء، آزادسازی تکریت، بیجی، آزادسازی مناطق غرب موصل از جمله قیروان، قاهره، ام زنبایر و… جبال مکحول و قریه‌سلمان به سمت فتحه از جمله مناطقی بودند که السعیدی در آنها حضور داشت. او با حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس رفیق بود و همین باعث شد هرگز از فعالیت در میدان رزم خسته نشود. ابوتقوا دلش برای مردمی که در حصار داعش گرفتار شده بودند، می‌تپید به همین دلیل روز و شب خود را وقف دفاع از مردم و جبهه مستضعفان کرده بود.

رابطه پدر و پسری با ابومهدی المهندس

ویژگی بارز ابومهدی المهندس در تمام دیدارها، نشست و جلساتی که داشتند، مهر پدرانه توأم با قاطعیت بود که همین روحیه، ایشان را در زمره فرماندهان موفق و محبوب مقاومت قرار داده بود و او را قادر می‌کرد جلسات و نشست‌های را با فرماندهان نظامی ارتش و سیاستمداران عراقی با کمترین چالش ممکن مدیریت کند. بهترین توصیفی هم که می‌توان در ارتباط با رابطه ابومهدی با ابوتقوا و تمام مجاهدان توصیف کرد، رابطه پدر و پسری بود و، چون ابوتقوا مسؤولیت‌های زیادی بر دوشش بود، این مهربانی و نظر لطف ابومهدی به وی بیشتر می‌شد. پس از شهادت حاج قاسم و ابومهدی تمام مجاهدان محور مقاومت از جمله ابوتقوا متأثر و محزون شدند و سعی کردند برای انتقام سخت، گام‌های مؤثر و ویژه‌ای بردارند.

مشتاق السعیدی؛ فرمانده متواضع

صبر و استقامت و از جان‌گذشتگی در دفاع از مذهب از چیز‌هایی بود که مشتاق السعیدی به آنها خیلی توصیه می‌کرد. این فرمانده بیشتر به شکل عملی دیگران را به حق دعوت می‌کرد و مصداق «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیرِ أَلسِنَتِکُم» (دعوت به دین مبین اسلام و مفاهیم والای آن با عمل صالح) بود. ساده‌زیستی وی، حفظ آرامش، کمک به محرومان، اهمیت به عبادت و توسل و زیارت ائمه معصومین (ع) به‌ویژه در شب جمعه، از جمله اموری بود که می‌توان به آن اشاره کرد. برای یک مجاهد به‌ویژه در عراق مسائل خارج از میدان نبرد مقدمه وتوشه‌ای برای موفقیت وی در میدان نبرد خواهد بود، وقتی یک رزمنده از فرمانده خود صمیمیت و تواضع ببیند، برای او در میدان نبرد همه کار خواهد کرد و دستور فرمانده را به جان دل خواهد شنید. ابوتقوا هم نمونه یک فرمانده صمیمی ومتواضع بود. وی از فرماندهانی بود که دو دهه از عمر خود را صرف مبارزه با اشغالگران آمریکایی کرد.

آغاز طوفان الاقصی؛ ترور ابوتقوا

اعلام دبیرکل جنبش ضد استکباری النُجَباء مبنی بر اینکه به سفیر آمریکا اجازه نمی‌دهد در قامت وکیل و وصیّ عراق رفتار کند و آغاز عملیات طوفان الاقصی که گروه‌های مقاومت اسلامی عراق و در رأس آنها گروه مقاومت اسلامی النجباء در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و افزایش فشار بر دشمن صهیونیستی اقدام به هدف قرار دادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه، اعم از عراق و سوریه کرده و پایان این حملات را وابسته به اتمام تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه دانستند، باعث شد سفیر آمریکا در بغداد اعلام کند: «آمریکا رهبران گروه‌های عراقی و در رأس آنها شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء را به‌خاطر حمله به منافع ایالات متحده، هدف قرار خواهد داد.»

پس از این تهدیدات پیاپی علیه گروه مقاومت اسلامی در عراق، دولت آمریکا ۱۵ دی ۱۴۰۲ در اقدامی ناجوانمردانه و عاجزانه، ابو تقوا، فرمانده اسبق تیپ ۱۲ الحشد الشعبی، معاون نظامی النجباء و معاون فرمانده عملیات الحشد در کمربند بغداد را به همراه یکی از همرزمانش به شهادت رساند. این حمله به وسیله چهار موشک اجرا شد که سه موشک در ابتدا به ساختمان و یک موشک دیگر به سمت خودرو ابوتقوا شلیک شد.

خون شهید؛ جوشش خروش و خشم مقدس

با انتشار تصاویر ماشین منهدم شده حاج ابوتقوا توسط پهپاد‌های آمریکایی و چگونگی شهادت این فرمانده جبهه مقاومت، مجاهدان عراقی که تحت تأثیر مکتب فکری شهید سید محمدباقر صدر (ره) و امام خمینی (ره) هستند؛ اعلام کردند: «برای انتقام و خونخواهی از آمریکا آمادگی هر اقدام عملی در هر سطحی را دارند، آنها نخواهند گذاشت این خون‌های ریخته شده توسط دشمنان اسلام و بشریت پایمال شود و قطعاً این جنایات بی‌پاسخ نخواهد ماند و آمریکا و متحدان آنها بدانند تا اخراج کامل آنها از منطقه، لحظه‌ای آرام نخواهیم گرفت و بی‌وقفه منتظر تحقق وعده‌ها و نصرت الهی هستیم و آرزوی تمام مجاهدان در این مسیر پیروزی یا شهادت است.»

عملیات مقاومت اسلامی عراق ادامه دارد

مقاومت اسلامی عراق نیز مانند گروه‌های دیگر مقاومت منطقه در مقابل جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین ساکن ننشست و از هفدهم اکتبر پشتیبانی خود از ملت و مقاومت فلسطین را با هدف قرار دادن چند پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه آغاز کرد و به دیگر جبهه‌های فعال علیه رژیم اشغالگر و آمریکا ملحق شد تا جبهه جدیدی علیه دشمن آمریکایی صهیونیستی در منطقه گشوده و دشمن بیش از پیش سردرگم شود. این گروه مقاومت گفته است: «تا زمان توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه با همدستی آمریکایی‌ها، به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد.»

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.