سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غربالگری بیش از ۳۰ هزار سالمند قزوینی در طرح دمانس

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۳۰ هزار و ۸۸ سالمند قزوین در طرح غربالگری اختلال حافظه دمانس مورد آمایش قرار گرفتند که از این تعداد ۶ هزار و ۳۹۴ مورد مشکوک تشخیص داده شدند.

علی دهباشی مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس (آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال کشور با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، علایم هشدار دهنده، غربالگری زود هنگام، تشخیص و پیگیری درمان در ۲ استان قزوین و یزد به صورت پایلوت اجرایی شد.

وی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش طرح دمانس در این گروه سنی براساس آمار اخذ شده، ۱۱۳ هزار و ۴۵۰ نفر در قزوین قرار دارند که ۳۰ هزار سالمند از این تعداد برای سال اول تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

دهباشی اضافه کرد: دمانس  نوعی اختلال مغزی پیشرونده و ناتوان کننده است که با اثرات عمیق بر حافظه، تفکر، رفتار و توانایی مراقبت از خود همراه بوده و مشکلاتی، چون نقص در تکلم، اشکال در شناخت افراد و مکان‌های آشنا، اختلال در عملکرد، برنامه ریزی، نوآوری، سازماندهی و استدلال انتزاعی ایجاد می‌کند.

به گفته این مسئول، همچنین این سندرم با علائم روانشناختی و رفتاری مثل کاهش کنترل تکانه‌های پرخاشگری و تهاجم یا سرخوشی بی دلیل و نامناسب، هذیان و توهم بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۹ کارشناس روانشناس و پرستار برای اجرای این طرح توسط مدرسان معرفی شده از انجمن آلزایمر ایران جهت انجام تست‌های غربالگری آموزش دیده اند، تاکید کرد: این تعداد در ۴۰ پایگاه ثابت و سیار در روستا‌ها و یا با مراجعه به درب منازل، کار غربال را انجام می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: طرح غربالگری اختلال حافظه در استان قزوین از طریق فراخوان اطلاع رسانی شده و سالمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های فعال ثابت و سیار شهری و روستایی و برای حفظ سلامتی و کاهش هزینه‌های خود به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.