سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حدود ۳۳۴ میلیارد دلار کمک نظامی غرب به اوکراین از ابتدای جنگ

اوکراین از آغاز جنگ با روسیه تقریباً ۳۳۴ میلیارد دلار از متحدان خود کمک دریافت کرده است.

طبق اعلام پایگاه تلگرامی اینفانت میلیتاریو (infantmilitario) ایالات متحده با ۷۰ میلیارد دلار بیشترین کمک‌های نظامی را به اوکراین ارسال کرده است. پس از آمریکا مجموعه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ۸۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین تخصیص داده اند. 

در همان زمان، حجم کل کمک‌های بشردوستانه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بود که در این میان آلمان بیشترین کمک بشردوستانه را به اوکراین ارسال کرد. اخیرا، صدراعظم آلمان در واکنش به اخبار کاهش کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین تاکید کرد برلین از گذشته بزرگ‌ترین حامی کی‌یف در اروپا بوده است و همچنان بزرگ‌ترین حامی اروپایی اوکراین باقی خواهد ماند.

علاوه بر کمک‌های متحدان اوکراین، غرب تصمیم گرفت با هدف حمایت مالی از کی یف و طولانی کردن جنگ از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه تامین کند.

کشور‌های اتحادیه اروپا در اوایل ماه می (اردیبهشت) برای چنین طرحی به توافق رسیده بودند. بر اساس این توافقنامه، ۹۰ درصد از سود اموال مسدود شده مسکو به صندوقی اختصاص می‌یابد که اتحادیه اروپا برای کمک نظامی به اوکراین تاسیس کرده است و ۱۰ درصد دیگر صرف روش‌های دیگری برای حمایت از کی‌یف خواهد شد.

اتحادیه اروپا انتظار دارد این دارایی‌ها تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد یورو سود به همراه داشته باشد. گفته شده اوکراین اولین قسط را در ماه ژوئیه دریافت کرد.

کشور‌های عضو گروه هفت در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از اموال روسیه را مسدود کردند. از آن زمان تاکنون میان کشور‌های غربی برای چگونگی صرف این دارایی‌ها بحث و جدل‌های زیادی مطرح شده است.

از آغاز حمله به اوکراین، کشور‌های غربی بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور را مصادره کرده‌اند که بیش از ۲۰۴ میلیارد دلار آن در بلژیک قرار دارد.

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.