سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نسبت به احداث سد ماندگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت سد ماندگان سبب تغییر اقلیم دنا و در معرض خطر قرار گرفتن حیات وحش این منطقه می‌شود.

اسلام جاودان خرد گفت: به همه مکاتبات مسئولان استان اصفهان و سازمان مرکزی در خصوص احداث این سد، جواب منفی داده‌ایم .
 
اسلام جاودان خرد اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای اصفهان ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ طی مکاتبه ای با محیط زیست استان ما، خواهان مطالعات ارزیابی زیست محیطی تامین بخشی از آب شرب استان اصفهان در محدوده منطقه روستای ماندگان واقع در منطقه تحت مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شد.
 
وی اضافه کرد: مکان پیشنهادی در محدوده جغرافیایی شهرستان سمیرم استان اصفهان قرار دارد، اما با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون حفاظت از آن منطقه در قالب طرح" مدیریت یکپارچه دنا " به استان ما واگذار شده و بخشی از مکان مطالعاتی درخواستی در محدوده اراضی تحت مدیریت محیط زیست ما قرار گرفته است نیاز بود که از استان کهگیلویه و بویراحمد استعلام گرفته شود.
 
جاودان خرد ادامه داد: کمتر از ۲۴ ساعت به تاریخ ۱۷ بهمن ماه طی ۱۲ بند به استعلام دریافتی پاسخ شفاف و مستدل داده شده که با مطالعه ژئوتکنیک طرح موافق اما با هر گونه ساخت و ساز و اقدامات عمرانی و سد سازی در محدوده منطقه تحت مدیربت محیط زیست استان مخالف هستیم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مطابق با قانون ساخت سد منوط به اخذ مجوز زیست محیطی است و قانونا" باید ۱۰۰ متر با مرز منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد بنابراین به دلیل اینکه بخشی از این سد در محدوده منطقه تحت مدیریت ما قرار دارد شرایط لازم را دارا نبوده و اینکه متولیان سد قبل از دریافت مجوز ، اقدامات عمرانی انجام دهند مخالف قانون است.
 
جاودان خرد گریزی هم به مصوبه سی و هشتمین جلسه شورای عالی محیط زیست زد و تاکید کرد: سی و هشتمین مصوبه شورای عالی محیط زیست که در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به استان ابلاغ شد و محیط زیست استان کمتر از یک هفته مراتب اعتراض خود را بصورت مکتوب به سازمان مرکزی ابلاغ کرد، بدلیل مخالفت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به مفاد مصوبه ، همراهی مسئولان ارشد استانی، یکصدایی مجمع نمایندگان استان و مهمتر از همه ، مطالبه بحق مردم طبیعت دوست استان تاکنون آن بخشی از مفاد مصوبه که مربوط به استان ما بوده اجرا نشده است.
 
مصوبه جنجالی واگذاری دنای شمالی به مساحت بیش از ۶۱ هزار هکتار وارد فاز جدیدی از واکنش ها و مصاحبه ها در سطح ملی و استانی و به نوعی سرخط خبرهای رسانه ها و نقل محافل فعالان زیست محیطی و شبکه های اجتماعی شده است.
 
شواهد حاکی از آن است که مصوبه جدایی دنای شمالی به وسعت (۶۱ هزار هکتار) از کهگیلویه و بویراحمد و واگذاری آن به استان اصفهان بدون حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است.
 
۱۳ اردیبهشت ماه، شورای عالی محیط زیست با حضور هشت وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندارد، مدیریت بحران، چهار استاد دانشگاه و به ریاست رئیس جمهور شهید برگزار شده است.
 
انتشار این خبر در سطح فضای مجازی و رسانه ها با واکنش های مختلفی روبرو بوده است و تا جایی که نیمی از وقت شورای اداری استان به همین موضوع اختصاص داده شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.