سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه دهبان انزلی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: خانه تاریخی دهبان بندر انزلی با شماره ۳۴۰۷۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: مراتب ثبت خانه دهبان بندر انزلی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار گیلان ابلاغ و بر همین اساس این خانه تاریخی ثبت ملی شد.

به گفته او، پس از پیگیری‌های اداره کل میراث فرهنگی گیلان و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث فرهنگی به استان‌ها، روند ثبت ملی آثار تسریع شد و خانه تاریخی دهبان به شماره ۳۴۰۷۴ در انزلی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: عمارت دهبان، بنایی مدرن متعلق به دوره معماری پهلوی است که در خیابان سی‌متری انزلی واقع شده است. این خیابان در اوایل دوره پهلوی اول، به منظور قرارگیری خانه‌های شخصی دوبلکس با معماری مدرن، به همراه چشم‌انداز کانال کشتیرانی و بلوار مجاور احداث شد.

جهانی تصریح کرد: بر اساس نامه ابلاغی وزیر میراث فرهنگی به استاندار گیلان این آثار تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، تنها با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.