سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید شیرخشک ۳۰ درصد کاهش یافت

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش دما در مرداد، تولید شیرخام افت چشمگیری پیدا کرد.

سیاوش سلیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش شدید دما، تولید شیرخام در فصل تابستان افت چشمگیری پیدا کرد که این امر منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید شیرخشک شده است.

او از کاهش قیمت شیرخشک در بازار داخلی و خارجی خبر داد و گفت: کاهش میزان تولید شیرخشک منجر به افزایش قیمت چربی کره شده است، هرچند این افزایش موقتی است و با ورود به فصل سرما و افزایش ظرفیت، بازار متعادل می شود.

سلیمی با بیان اینکه تولید شیرخشک به ۱۸ هزارتن رسیده است، افزود: قطعی برق از دیگر علل کاهش تولید و افزایش ضایعات شیر به سبب ماندن در خطوط تولید محسوب می شود، هرچند اکنون آمار دقیقی از ضایعات نداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی ادامه داد: بنابر آمار ماهانه ۷ تا ۸ هزارتن شیرخشک در کشور مصرف می شود که با احتساب تولید داخل، ۱۰ هزارتن مازاد بر نیاز است که باید به بازارهای هدف صادر شود، اما متاسفانه صادرات شیرخشک به سبب عدم تعدیل نرخ عوارض گمرکی با کندی روبرو است.

او درباره آخرین وضعیت صادرات شیرخشک صنعتی افزود: بنابر آمار در ۳ ماهه نخست سال، صادرات شیرخشک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش یافته است، حال باید منتظر ماند که میزان صادرات در ۳ ماهه دوم سال چگونه است.

به گفته سلیمی، با توجه به مازاد تولید شیرخشک بر نیاز کشور و به منظور کاهش دپو، ماهانه حداقل ۱۵ هزارتن شیرخشک باید صادر شود، درحالیکه میزان صادرات ماهانه حدود ۹ هزارتن است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی میزان دپوی شیرخشک کارخانجات را بیش از ۱۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: هم اکنون صادرات هرکیلو شیرخشک ۱.۸ دلار است، درحالیکه صادرکنندگان ۲.۶ دلار باید بازگشت ارز به سامانه نیما داشته باشند که در نهایت به سبب عرضه ۸۰ سنت زیر نرخ بازار، به سهولت زیر بار صادرات نمی روند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.