سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلینکن: مذاکرات جاری شاید آخرین فرصت برای آزادی اسیران و تضمین آتش‌بس باشد

وزیر امور خارجه آمریکا که به اراضی اشغالی سفر کرده بر دستیابی به توافق و پایان جنگ در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به اراضی اشغالی سفر کرده و ادعا می‌شود در سفر خود به اسرائیل برای آتش‌بس غزه تلاش می‌کند، مذاکرات جاری را «شاید آخرین» فرصت برای آزادی اسیران و تضمین آتش‌بس توصیف کرده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی که امروز دوشنبه در تل‌آویو بامقامات صهیونیست صحبت می‌کرد، در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل، فشار دیپلماتیک ایالات متحده را تلاش برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به مناقشه ۱۰ ماهه عنوان کرد.

به گزارش الجزیره انگلیسی، بلینکن در نهمین سفر خود به منطقه گفت: «این لحظه تعیین‌کننده‌ای است – احتمالاً بهترین، شاید آخرین فرصت از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر برای بازگرداندن اسرا به خانه، برقراری آتش‌بس و رسیدن همه به مسیر بهتری برای پایداری صلح و امنیت» باشد. 

بلینکن اضافه کرد: من برای یک تلاش دیپلماتیک فشرده به دستور رئیس جمهور بایدن و دستیابی به توافق اینجا هستم. زمان آن رسیده که همه به بله را بگویند و به دنبال هیچ بهانه‌ای برای نه گفتن نباشند. 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد زمان آن رسیده است که این کار انجام شود. همچنین زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم هیچ کس هیچ اقدامی که بتواند این روند را از مسیر خود منحرف کند، انجام ندهد.

ایالات متحده و دیگر سران غربی از ایران و متحدانش خواسته اند تا از حملات پیش بینی شده به اسرائیل در تلافی قتل‌های اخیر اعضای ارشد حماس و حزب الله خودداری کنند.

پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی حماس در ماه گذشته در تهران و فؤاد شکر، یکی از فرماندهان ارشد گروه لبنانی حزب الله در بیروت، نگرانی جهانی از تبدیل شدن جنگ اسرائیل به یک درگیری منطقه‌ای همه جانبه افزایش یافت.

بلینکن گفت: ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ تشدید تنش وجود نداشته باشد، هیچ تحریکی وجود نداشته باشد، هیچ اقدامی وجود نداشته باشد که به هر طریقی بتواند ما را از رسیدن به این توافق دور کند، یا در این مورد، درگیری را تشدید کند. 

هرتزوگ که نقشی عمدتاً تشریفاتی دارد، گفته است که اسرائیلی‌ها می‌خواهند «در اسرع وقت» اسرای اسرائیلی را آزاد کنند. او به بلینکن گفت: «هیچ هدف بشردوستانه بزرگ‌تر و هیچ هدف انسانی بزرگ‌تر از بازگرداندن گروگان‌هایمان وجود ندارد».

این دیپلمات قرار است بعداً با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند.

ایالات متحده، مصر و قطر به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس پیش برده اند. آخرین دور مذاکرات روز جمعه در قطر بدون هیچ قطعنامه‌ای به پایان رسید. انتظار می‌رود مذاکرات این هفته دوباره در قاهره مصر از سر گرفته شود.

حماس اصرار دارد که آتش‌بس دائمی به جنگ پایان دهد، در حالی که اسرائیل گفته است، با وجود اظهارات مکرر ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری، هرگونه توافقی نباید آن را از ادامه جنگ محدود کند.

در همین حال، در غزه، حملات مرگبار اسرائیل همچنان ادامه دارد و به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، تعداد شهدای بمباران اسرائیل در حال حاضر به بیش از ۴۰۰۰۰ نفر رسیده است.

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.