سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت خارجه:

اسرائیل نشان داده تمایلی برای توقف جنگ ندارد

کنعانی گفت: کشور‌هایی که به صلح و امنیت بین‌المللی اهتمام جدی دارند لازم است از حق ذاتی ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود و تنبیه متجاوز حمایت کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۹ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی با اشاره به اربعین حسینی به محضر ملت ایران و همه مسلمانان و شیعیان و محبان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت گفت.

کنعانی با اشاره به عزیمت زوار اربعین ابراز امیدواری کرد با ترتیبات اتخاذ شده و تلاش‌های مشترک دولت‌های ایران و عراق شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال امنیت و آرامش باشیم و زوار و عاشقان اهل بیت از ایران و عراق و چه دیگر کشور‌های همسایه دور و نزدیک بتوانند با آرامش و امنیت زیارت خوبی را داشته باشند و این مراسم هم بتواند در تقویت پیوند‌های معنوی بین ابنا جامعه بشری نقش ارزنده و مفید خود را داشته باشد.

وی از کمک‌ها و مساعدت‌های دولت عراق در حسن میزبانی زوار اربعین قدردانی کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از ملت بزرگ و سخاوتمند عراق تشکر کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره کودتای ۲۸ مرداد و پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه در این خصوص عنوان کرد: دیروز اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط قوه قضائیه با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاهی و وکلای منتخب شاکیان از سراسر کشور برگزار شد.

کنعانی اضافه کرد: دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که از استان‌های مختلف کشور علیه دولت آمریکا و بانیان و طراحان و مجریان کودتای ننگین ۲۸ مرداد هستند که به دلیل این اقدامی که دولت آمریکا و دولت انگلستان علیه دولت قانونی ایران انجام دادند، مردم و شهروندان ایرانی هم متضرر و خسارت‌های فراوان مادی و معنوی متحمل شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده و روند آن تا زمان رسیدگی کامل به دادخواست‌های شهروندان ایرانی ادامه خواهد یافت و همانطور که شهروندان ایران دیروز در جریان محتوا و جزییات برگزاری جلسه دادگاه قرار گرفتند طبیعتا در جلسات آتی هم این اطلاع رسانی از سوی قوه قضائیه و مسئولان دادگاه در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در نتیجه این کودتا علیه دولت قانونی ایران بیش از ۲۵ سال خسارات مادی و معنوی در حوزه‌های مختلف به ملت و دولت ایران و کشور ایران وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت ایران است و در این خصوص مشورت و ارتباط و همکاری نزدیکی بین دولت و قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی با قوه قضائیه و دادگاه وجود دارد. هم در مرحله مشورت‌های اولیه و هم ابلاغ دادخواست شاکیان و شهروندان ایرانی که دادگاه در اختیار دستگاه دیپلماسی قرار داد و از مجاری دیپلماتیک در اختیار خوانده‌ها قرار داده شد.

کنعانی افزود: دستگاه دیپلماسی در زمینه استیفای حقوق ملت مبتنی بر رای و آرایی که قوه قضائیه و دادگاه تشکیل شده ماموریت خود را برای پیگیری و اجرا انجام خواهد داد. این حقی است که برای دولت و ملت و شهروندان ایرانی وجود دارد و در استیفای حقوق ملت و کشور همه دستگاه‌های ذیربط به صورت مشترک مکمل و هم افزا براساس شرح وظایف و مسئولیت‌ها اقدام خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات آتش بس در غزه گفت: درباره ضرورت آتش بس تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از ۱۰ ماه جنایت و وحشیگری و جسارت رژیم صهیونیستی و نظامیان تروریست این رژیم علیه مردم بی دفاع فلسطین و ساکنان غزه به تنگ آمده و بیش از این جهان و دنیا و جامعه بشری تحمل پذیرش این همه جنایت را ندارد.

کنعای افزود: آنچه شاهدیم نه تنها جنایت علیه مردم فلسطین بلکه جنایت علیه بشریت و صلح و امنیت است. در ضرورت برقراری فوری آتش بس هیچکس تردیدی ندارد. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت تحت تاثیر حمایت‌های نامحدود آمریکا و برخی دولت‌ها از این رژیم است.

وی افزود: ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور برقراری آتش بس و پایان دادن این جنایات صورت بگیرد استقبال می‌کند. ایران در طول ما‌ه‌های گذشته یکی از کشور‌هایی بود که صادقانه از ظرفیت‌های خود برای پایان این کشتار ظالمانه و وحشیانه استفاده کرده است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای حسن نیت و صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی‌کنیم. آن هم ناشی از رفتار و عملکرد خود دولت آمریکاست. آمریکا یکی از حامیان تمام عیار و همه جانبه رژیم صهیونیستی و متحد و هم پیمان دائمی این رژیم غاصب و جنایتکار بوده است. آمریکا بار‌ها اعلام کرده به امنیت این رژیم متعهد است.

کنعانی اضافه کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته رژیم آمریکا تمام قد و تمام عیار از منظر سیاسی و کمک‌های تسلیحاتی و مالی و حمایت در شورای امنیت در کنار رژیم غاصب بوده و آمریکا تا الان اثبات کرده یک طرف جنگ و منازعه و کشتار و نه یک طرف صالح برای ایجاد آتش بس است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اگر در دولت آمریکا اراده جدی برای توقف کشتار وحشیانه وجود داشت دولت آمریکا از توانایی کافی برای متوقف کردن ماشین کشتار این رژیم برخوردار بود ولی از آن استفاده نکرده است.

وی گفت: ما به عنوان ایران از اینکه مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس برگزار شود حمایت کرده‌ایم و در مشورت‌هایی که دوستان منطقه با ما داشتند دیدگاه‌های خود را به رغم نوع نگاه اصولی نسبت به دولت و رفتار آمریکا داریم، اما اعلام کردیم از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رژیم اسرائیل تا الان نشان داد تمایلی برای آتش بس و توقف جنگ ندارد و واکنش‌ها بعد از آن هم شاهدی بر این مدعاست. این رژیم همچنان به کشتار و بمباران و موشک باران اماکن مسکونی و استقرار آوارگان ادامه می‌دهد. جنبش حماس هم دیدگاه‌های خود را اعلام کرده که رژیم اسرائیل شروط و مفاد جدیدی را به نسبت مذاکراتی که پیش از این ارائه شده بود اضافه کرده و از نگاه حماس این نشان می‌دهد رژیم اسرائیل همچنان تمایلی برای برقراری آتش بس ندارد.

وی گفت: توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است. دولت آمریکا باید نشان دهد هدف از این مذاکرات مانور سیاسی با هدف دستاورد‌های سیاسی و خرید زمان برای رژیم اسرائیل برای ادامه کشتار مردم فلسطین است یا به دنبال شرایط برای برقراری آتش بس است. آنچه ملاک قضاوت قرار خواهد گرفت عملکرد دولت آمریکاست.

کنعانی بیان کرد: مشورت‌های ما در این خصوص ادامه دارد و دوستان ما را در جریان مفاد مذاکرات قرار دادند.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ما به عنوان ایران مهمترین و قوی‌ترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و برقراری آتش بس بودیم. از تلاش کشور‌هایی که با حسن نیت دنبال برقراری آتش بس هستند از جمله کشور‌های دوست حمایت کرده و با آنها مشورت داریم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این موضوع ارتباطی با حق مشروع و شناخته شده ایران در پاسخ به متجاوز و تنبیه متجاوز ندارد. مهمان رسمی ایران در خاک ایران توسط یک رژیم تروریستی مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید. ایشان یک شخصیت تراز اول سیاسی بود و ایشان رهبر فلسطینی روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش بس بود. رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه نشان داد مایل به ادامه روند سیاسی و توقف جنگ نیست بلکه به دنبال گسترش دامنه جنگ است.

کنعانی تصریح کرد: ما براساس مقررات بین‌المللی حق داریم از امنیت و تمامیت ارضی خود در مقابل نیروی متجاوز حمایت کنیم. از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه فوری کردیم و این شورا در انجام وظیفه خود برای تصمیم قوی و بازدارنده در مقابل این رژیم ناتوان بود.

کنعانی افزود: ما به عنوان ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود بر تنبیه متجاوز تأکید داریم به دوستان خود گفتیم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم و در عین حال بر حق ذاتی ایران برای استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم غاصب تأکید داریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری برخی کشور‌ها برای جلوگیری از تصمیم ایران در تنبیه رژیم اسرائیل اظهار داشت: اگر جامعه بین‌المللی و مشخصا سازمان ملل و شورای امنیت می‌توانست و در عمل نشان می‌داد که در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و امنیت کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه در مقابل رژیم متجاوز صهیونیستی از اراده و توانایی لازم برخوردار است شاهد بیش از ۱۰ ماه جنایت جنگی و نسل کشی در فلسطین و تعدی و تجاوز گستاخانه رژیم غاصب علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های منطقه از جمله لبنان، سوریه و ایران و دیگر کشور‌های منطقه نبودیم. درخواست خویشتنداری از ایران در شرایطی که این رژیم صلح و امنیت منطقه‌ای و امنیت ملی و تمامیت رسرزمینی کشور‌ها را با تهدید عینی مواجه کرده یک درخواست غیرمنطقی است.

کنعانی افزود: با رژیم یاغی و سرکش روبرو هستیم که نشان داد به هیچ یک از اصول و قواعد بین‌المللی و منشور ملل پایبند نیست. بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و در شرایطی که شورای امنیت نتوانست به وظایفش عمل کند و آمریکا تمام عیار در کنار این رژیم ایستاد و آمریکا و برخی از اعضای شورای امنیت این اقدام را محکوم نکرده و مانع صدور یک بیانیه توسط این شورا شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به دنبال تشدید شرایط در منطقه نیستیم بلکه به دنبال تحکیم صلح و ثبات و امنیت در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و استفاده از حقوق ذاتی خود براساس منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل هستیم. همه کشور‌هایی که به صلح و امنیت بین‌المللی اهتمام جدی دارند لازم است از حق ذاتی ایران در استفاده از حقوق ذاتی خود و تنبیه متجاوز حمایت کنند.

برچسب ها: وزارت خارجه ، غزه ، اربعین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
منصور
۱۴:۰۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
چطوری سیاست مدار شدی ؟؟ // اخه چه دلیلی داره که اسرائیل بخواد صلح کنه ؟؟/ داره نسل فلسطینی را منقرض میکنه /
نتانیاهو همتون را سر کار گذاشته
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
وقتی دید شما از حمله منصرف شدید و توانش رو ندارید و جا زدید معلومه شیر میشه.