سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نمایش رسومات عروسی بختیاری‌ها در «برنو»

طراح صحنه و لباس فیلم کوتاه «برنو» درباره چالش‌های طراحی صحنه در این فیلم و استفاده از رنگ در عروسی‌های بختیاری صحبت کرد.

اشرف شاه حسینی طراح لباس و صحنه فیلم کوتاه «برنو» درباره سختی‌های فیلم برنو و چگونگی رسیدن به طرح نهایی بیان کرد : بنده خود بختیاری هستم و گروه تولید فیلم نیز به دنبال کسی بود که هم طراح لباس و صحنه باشد و هم به فرهنگ و آداب و رسوم بختیاری مشرف باشد، که یکی از دوستان من را به گروه «برنو» معرفی کرد. من هم وقتی آقای کشاورز مدیر تولید کار تماس گرفتند و پیشنهاد کار را دادند، قبول کردم.

وی افزود: البته برای چالش‌های موجود تولید این فیلم در تهران، توضیحاتی به آنها دادم؛ چون با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، آماده کردن وسایل صحنه و لباس در تهران سخت بود و اگر می‌خواستیم لباس‌ها را بدوزیم و وسایل صحنه را خریداری کنیم، هزینه بسیار بالا می‌رفت.

شاه حسینی بیان کرد: به گروه قول دادم که به آنها در تولید کمک می‌کنم و همین سبب شد با کمک خانواده‌ام در شهرستان و جمعی از دوستان بختیاری در تهران، وسایلی که نیاز داشتیم، به امانت گرفتم. همچنین دوستان هنرور هم که همه دوستان فرهنگ دوست بختیاری بودند، به کمک آمدند و کار بدون اینکه هزینه‌ای بابت این وسایل بخواهند، آوردم که اتفاقا این موضوع، کمک بزرگی به ساخت «برنو» کرد. 

وی درباره تعامل با کارگردان و دیگر عوامل گفت: خواسته کارگردان برای پیشبرد کار مهم بود و در نهایت پیشنهاد و طراحی با من بود. از آنجایی که در عروسی‌های بختیاری رنگ بسیار زیاد است، با طراح گریم، کارگردان و فیلمبردار صحبت شد که سعی شود از رنگ‌ها و دکور مناسب این عروسی‌ها استفاده شود. در واقع، من در مورد رسم و رسومات بختیاری می‌گفتم و پیشنهاداتی می‌دادم و با کارگردان به یک نتیجه قابل قبولی می‌رسیدم و اجرا می‌کردیم.

وجه اشتراک  طراحی لباس و صحنه فیلم کوتاه با فیلم بلند سینمایی

این طراح سینما در ارزیابی حضور در سینمای کوتاه نسبت به دیگر مدیوم‌های دیگر و اینکه آیا طراحی صحنه و لباس از قواعد مشخصی در فیلم کوتاه و بلند پیروی می‌کند یا خیر، گفت: به نظر من طراحی لباس و صحنه در فیلم کوتاه و بلند متفاوت نیست، یعنی همان‌قدر که لباس در شخصیت کاراکتر فیلم بلند موثر است، در فیلم کوتاه هم این‌گونه است. البته به شخصه فکر می‌کنم طراح لباس و صحنه در فیلم کوتاه باید با دقت و تاثیر‌گذارتر اجرا شود.

شاه حسینی در پایان درباره پیشنهاد برای جذب مخاطب سینمای کوتاه اظهار کرد: خوشحالم که گروه سینمایی «هنر و تجربه» به فیلم‌های کوتاه و اکران آنها اهمیت داد و این فیلم‌ها نیز دیده شدند و عموم مردم هم می‌توانند این فیلم‌ها را در سینما ببینند. اکران گسترده فیلم کوتاه در جذب مخاطبان بی تاثیر نیست. پیشنهاد من این است که تبلیغات گسترده‌تری شود و فیلم‌های کوتاه در کنار فیلم‌های بلند اکران شوند، چراکه هزینه‌های فیلم کوتاه را اشخاص تقبل می‌کنند که لااقل قسمتی از سرمایه به فیلمساز برگردانده شوند.

بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.