سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوری قزلجه در صحن علنی مجلس:

آشنایی‌ام با بخش کشاورزی قدمتی ۳۰ ساله دارد/ مشی بنده پاکدستی و فسادستیزی است

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بنده با فساد هیچ نسبتی ندارم، اما با فسادستیزی نسبتی دیرینه دارم و این مشی من است.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس گفت: از رئیس‌جمهور محترم برای اعتماد به بنده برای حضور در کابینه تشکر می‌کنم. همچنین از مخالفان و موافقین تشکر می‌کنم و به تعدادی از سوال‌هایی که مطرح شد می‌پردازم. 

نوری قزلجه گفت: گفتند که احتمالا در لایه‌های فشار موجود دچار مشکل می‌شوید، آشنایی من با کشاورزی به بیش از ۳۰ سال می‌رسد و به عنوان یک روستایی، کشاورز، کارمند و یک تصمیم‌ساز به آن بخش نگاه کردم.

وی افزود: من ادعای زیادی ندارم، اما جز معدود کسانی هستم که وجوه مختلف این بخش و زوایای پنهانی آن را می‌دانم، من معتقدم بخش کشاورزی بخشی است که کسی که می‌خواهد کار کند باید در سطح پایین هم حضور داشته باشد و باید مزرعه و کشاورز و رده‌های سازمانی خود را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد ادامه داد: بنده مناسبات حکمرانی و سیاسی را نیز یاد گرفته‌ام، بنده با فساد هیچ نسبتی ندارم، اما با فسادستیزی نسبتی دیرینه دارم و این مشی من است. این محکم‌ترین وعده‌ای است که می‌توانم بدهم که مدیریتی مبتنی‌بر پاکدستی و روحیه جهادی را در وزارتخانه جهاد کشاورزی برقرار می‌کنم.

وی اضافه کرد: درباره مرغ آرین و سیاست‌های ما گفتید؛ اینکه خود اتکا باشیم خوب است، اما با این سیاست که اجبار کنیم مخالف هستم، اما این موضوع که مرغی را به صورت ملی برای خودمان داشته بشیم در نظر داریم.

نوری قزلجه گفت: سیاست‌های من، سیاست‌های نظام است. مسئله آب را عنوان کردند و باید گفت که یکی از مسائل در بخش کشاورزی ما آب و تکلیف قانونی هم کاهش مصرف آب است و چاره‌ای جز ایجاد سیستم‌های نوین آبداری نداریم.

وی افزود: در برنامه ارائه شده شاخص‌های مشخصی را مطرح کردیم و ضریب خودکفایی را در محصولات اساسی بنا داریم که از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارائه دهیم. برنامه تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس‌جمهور، اسناد بالادستی، قانون اساسی و قوانین مادر در حوزه بخش کشاورزی تنظیم شده است.

وزیر پیشنهادی چهاد گفت: بخش کشاورزی موضوع مهمی در امنیت غذایی و امنیت ملی ما است. در این برنامه در کنار توجه به زنجیره‌ها به دانش بنیان کردن این حوزه هم اشاره شده است.

نوری قزلجه ادامه داد: سرمایه گذاری در این بخش بسیار پایین است، یعنی نیاز به سرمایه گذاری بیشتر داریم.

وزیر پیشنهادی جهاد خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قوانین و اسناد بالادستی وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر برنامه‌ها برای تامین امنیت غذایی را بر عهده دارد و بدیهی است که وزیر در این بخش بدون اشراف کامل نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند. هدف اصلی ما تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و پیاده سازی اصول حکمرانی خود در زنجیره ارزش غذایی است.

نوری قزلجه در ادامه گفت: حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم با استقرار کشاورزی حفاظتی در دستور کار بنده قرار دارد. 

وی افزود: فرسایش خاک یکی از مسائلی است که در آن وضعیت خوبی نداریم و باید به طور جدی مدیریت یکپارچه حوزه آبخیزداری و بیولوژیک را در دستور کار قرار دهیم. 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد دریا محور مغفول مانده است، گفت: با توجه به اینکه رهبر انقلاب تاکید بسزایی بر این موضوع دارند قطعاً آن را با جدیت در دستور کار قرار خواهیم داد.

نوری قزلجه متذکر شد: مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی ما همان‌هایی هستند که در حاشیه‌های شهر‌ها و روستا‌ها قرار دارند و اگر از آنها درست استفاده نکنیم نسل‌های آینده باید برای امنیت غذایی دست نیاز به بیرون دراز کنند.

وی بیان کرد: بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با حمایت بخش‌های صنفی نیز اهمیت بسزایی دارد. بنده به مشارکت مردم اعتقاد زیادی دارم و هر توفیقی که کسب کرده‌ام این مسئله را مبنای خود قرار دادم؛ همچنین با دعوت از تشکل‌های صنفی برای انحصار زدایی از واردات نهاده‌ها اقدام خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی افزود: این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد و برای آن اول باید هوای تولیدکننده داخلی را داشته باشیم. ارتقای کرامت کشاورزان و تقویت سرمایه انسانی با تاکید بر توانمندسازی جوانان و زنان روستایی از اولویت‌های بنده است. 

نوری قزلجه همچنین گفت: حذف ارز ترجیحی باعث شد که دامداران برای تامین خوراک دام خود دچار مشکل شوند و بنابراین مجبور شدیم که بخشی از گوشت مورد نیاز کشور را وارد کنیم؛ لذا برنامه بنده توجه به بخش دامداری و تقویت این حوزه است.

وی متذکر شد: ما باید تنوع بازار‌های بین المللی را افزایش دهیم چرا که در حال حاضر در این حوزه دچار ریسک هستیم. همچنین توجه به کشت فراسرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد. در بحث کود شیمیایی متاسفانه تغییراتی صورت گرفته که باید چالش‌های آن را حل کنیم.

نوری قزلجه اظهار کرد: بحث مبارزه با فساد و حل مشکل تعارض منافع را به صورت جدی در دستور کار قرار خواهم داد و قول می‌دهم که تصمیمات وزارت کشاورزی منافع تولیدکنندگان و سفره مردم را تحت تاثیر قرار ندهد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: رهبر انقلاب فرمودند که دستگاه کشاورزی و امنیت غذایی بسیار برای ما اهمیت دارد؛ بنابراین اهمیت این بخش انکار نشدنی است و بنده با رای اعتماد شما با قدرت بیشتر و با تکیه بر توان و تولید داخلی وزارتخانه، ان‌شاءالله کار‌ها را با قوت شروع خواهیم کرد و درصدد حل مشکلات بر خواهیم آمد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
یه عمو دارم 50 ساله کشاورزه خیلی هم پاکدسته، خمس و زکاتش رو هم میده، یعنی باید بیاد وزیر بشه؟!! دنیایی داریم به خدا
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
امیدوارم مثل معجزه هزاره سوم نشه.