سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی پتروشیمی لردگان در گروی راهکار دولت

مدیرعامل پتروشیمی لردگان با اشاره به آغاز به تولید این واحد صنعتی پس از ۱۰ روز تعطیلی گفت: از دولت جدید تقاضا داریم راهکاری برای دوام آوردن پتروشیمی لردگان و اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آن ارائه دهد.

 محسن محمودی تاکید کرد: فعالیت پتروشیمی لردگان ۱۰ روز به‌علت قطعی گاز تعطیل شده بود که سه روز قبل وصل و واحد آمونیاک روز یکشنبه وارد مدار شده است و واحد تولید اوره نیز از دوشنبه وارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به ارزآوری ۱۸۰ میلیون دلاری پتروشیمی لردگان در سال گذشته افزود: ضرر تعطیلی ۱۰ روزه این واحد صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین پتروشیمی غرب ایران ۳۰ هزار تن تولید به ارزش ۹ میلیون دلار بود.

محمودی به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و پتروشیمی لردگان اشاره و تصریح کرد: مراحل راه‌اندازی طرح اوره و آمونیاک کشور همیشه با حضور نیرو‌های متخصص خارجی انجام می‌شد، اما سال ۱۳۹۹ پتروشیمی لردگان نخستین پتروشیمی کشور بود که به‌دست جوانان ایرانی افتتاح شد که یک دستاورد مهم بعد از تحریم‌ها بود.

وی یادآور شد: پتروشیمی لردگان هم‌اکنون با ۸۶ درصد ظرفیت در حال تولید است و به‌دنبال افزایش ظرفیت تولید هستیم، اما با قطعی یک‌ماهه برق و ۲ ماهه گاز روبه‌رو شده‌ایم و در عمل ۹۰ روز تولید را از دست می‌دهیم و به‌همین علت خرید جی. تی. جی. (GTG)‌های برق در دستور کار قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل پتروشیمی لردگان اظهار داشت: این واحد صنعتی پارسال ۷۰۰ هزار تن تولید داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش داشته است و امسال هم سعی می‌شود با تولید بیشتری فعالیت کند.

وی گفت: پارسال افزایش قیمت گاز و مالیات بر صادرات باعث کاهش درآمد پتروشیمی لردگان شد و به ضرر رسید و از مهرماه ۱۴۰۲ با حکم دیوان عدالت اداری قرار شد قیمت گاز فرمولی محاسبه شود.؟

محمودی تاکید کرد: این در حالی است که از سال ۱۳۹۹ تا امسال ماهانه ۷۰۰ تا یک‌هزار تن کود به جهادکشاورزی تحویل داده می‌شود.

وی افزود: از پارسال تصمیم گرفتیم سه ماه اوره تحویل ندهیم تا حسابرسی شود که پتروشیمی لردگان تا سال ۱۴۰۲ برابر ۳۰ هزار میلیارد ریال طلبکار شد و ۱۰ هزار میلیارد ریال هم حسابرسی نشده است و مجموع مطالبات این واحد صنعتی به ۴۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان تصریح کرد: این واحد صنعتی با حکم دیوان عدالت اداری تا خردادماه سال‌جاری ۳۸ هزار میلیارد ریال بدهی گاز داشته که اکنون به ۳۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی یادآور شد: پتروشیمی لردگان علاوه بر بدهی‌های خود مطالباتی هم دارد و برای تهاتر بدهی‌های گاز در قبال مطالبات خود آماده است.

محمودی با اشاره به فعالیت ۶ اوره‌ساز در کشور اظهار داشت: مشکل این است که در ایران پتروشیمی لردگان را با بقیه مقایسه می‌کنند در صورتی که این واحد صنعتی به‌علت بدهی‌های بانکی و فاینانس باید جداگانه دیده و مطالبات آن پرداخت شود.

وی گفت: از دولت جدید تقاضا داریم راهکاری برای دوام آوردن پتروشیمی لردگان ارائه دهد، زیرا در صورت پرداخت نشدن مطالبات مشکلات زیادی گزیبان گیر این واحد خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان تاکید کرد: این واحد صنعتی هیچ‌گونه بدهی بابت آب و برق ندارد و باید به‌جای تعطیلی یک واحد صنعتی و تولیدی، ساختاری برای پرداخت به‌موقع تعریف شود.

برج‌های تقطیری با ظرفیتی بالاتر از قبل وارد مدار شدند

وی افزود: در ۱۰ روزی که پتروشیمی لردگان تعطیل شده بود یکی از برج‌های تقطیری مشکل داشت و با همت نیرو‌ها ایرانی‌سازی و با ظرفیتی بالاتر از قبل وارد مدار تولید شد.

محمودی تصریح کرد: پتروشیمی لردگان سال ۱۳۹۹ تولید ۲۰ هزار تنی، سال ۱۴۰۰ تولید ۲۰۰ هزار تنی، سال ۱۴۰۱ تولید ۵۰۰ هزار تنی و سال ۱۴۰۲ تولید ۷۰۰ هزار تنی داشته است.

وی تولید ماهانه پتروشیمی لردگان را ۷۰ هزار تن دانست و یادآور شد: از این میزان ۵۰ هزار تن صادر و ۲۰ هزار تن تحویل جهاد کشاورزی می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان با اشاره به نفوذ آب آمونیاکی این پتروشیمی در سال ۱۳۹۸ اظهار داشت: این حادثه باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و مقداری ماهی در شیلات‌ها شد که خسارت‌های آن را به‌طور کامل پرداخت کردیم.

وی گفت: هم‌اکنون آمونیوم پساب خروجی پتروشیمی لردگان سه پی. پی. ام. (۳ PPM) است، اما همچنان این آب برای زمین‌های کشاورزی و آشامیدن گوسفندان نباید استفاده شود.

محمودی تاکید کرد: دورریز پساب پتروشیمی لردگان به‌زودی از ۹۰ هزار مترمکعب به ۱۰ هزار مترمکعب کاهش می‌یابد و اگر این واحد تولیدی سه ماه در طول سال تعطیل می‌شود تولید آن به سالانه یک میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: پتروشیمی لردگان ۲۰ درصد سهام کارخانه کریستال‌ملامین را دارد و قرار است این واحد با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی به‌زودی پس از دریافت تسهیلات تکمیل و تا سال آینده بهره‌برداری شود.

مدیرعامل پتروشیمی لردگان تصریح کرد: این واحد صنعتی در راستای حمایت از ورزش برای تیم‌داری ورزشی به‌ویژه در رشته‌های هندبال و بسکتبال آمادگی دارد.


وی اشتغال‌زایی پتروشیمی لردگان را ۲ هزار و۵۰۰ نفر دانست و یادآور شد: از این تعداد یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

محمودی اظهار داشت: ۸۸ درصد نیروی انسانی پتروشیمی لردگان بومی است که از این میزان ۸۵ درصد اهل شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد هستند.

محمودی اظهار داشت: محصولات پتروشیمی لردگان علاوه بر جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به ۹ استان کشور عرضه می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.