سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرار پیش از فروپاشی

رژیم جعلی اسرائیل از ابتدای شکل‌گیری تلاش داشته تا صهیونیست‌ها را به هر ترفندی که بوده از نقاط مختلف جهان به فلسطین اشغالی بکشاند و با سکونت این مهاجران در این منطقه اشغالی، وجود این غده سرطانی را تداوم بخشد.

در این سال‌ها تل‌آویو برای افزایش مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی و دل‌بستن مهاجران به این منطقه، آینده‌ای رویایی را برای آنها به تصویر کشیده و از طریق تبلیغات رسانه‌ای و فضاسازی‌های دروغین به صهیونیست‌هایی که به فلسطین اشغالی آمده‌اند این‌گونه القا کرده بود که در امنیت کامل هستند ومی‌توانند برای همیشه به ماندن دراین سرزمین بیندیشند. اما تحولات سال‌های اخیر و به‌ویژه جنگ غزه در ۱۰ماه گذشته، تمام بافته‌های رژیم صهیونیستی را رشته کردوصهیونیست‌ها دریافتند که به معنای واقعی کلمه در لانه عنکبوت زندگی می‌کنند. این مسأله باعث‌شده که نه‌تنهاروند مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی متوقف شودبلکه بسیاری از صهیونیست‌ها، منطقه راترک‌کنندوهرروزشاهدانتشار اخباری ازفرارصهیونیست‌ها ازشهرک‌هاوازدحام جمعیت درفرودگاه‌های اسرائیل هستیم. همزمان باافزایش نگرانی‌هاازحمله انتقامی جمهوری اسلامی ایران وهمچنین حزب‌ا... لبنان، این روندافزایش‌یافته است. روزنامه رای‌الیوم در این‌باره تاکید کرد باتوجه به افزایش تهدیدها، تداوم جنگ غزه، کاهش سطح معیشتی و تشدید بحران داخلی، بر شمار افرادی که سرزمین‌های اشغالی را به سمت خارج ترک می‌کنند، افزوده است. این رسانه ادامه داد که عوامل یادشده سبب شده بسیاری درباره ماندن در سرزمین‌های اشغالی و آینده خود نگران باشند، این درحالی است که مراکز آماری رژیم اسرائیل افزایش۲۰ درصدی شمار مهاجرت‌کنندگان را در مقایسه باسال گذشته نشان می‌دهد. رای‌الیوم افزود:طبق آمار‌های منتشرشده، مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی پس از جنگ غزه تشدید شده و برخی تشکل‌ها و جمعیت‌ها تحت شعار (با هم برویم) ایجاد شده که ده‌ها هزار شهرک‌نشین به آن پیوسته‌اند.

ناتوانی کابینه در کنترل اوضاع

پیش از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از صهیونیست‌ها خواسته بود از سرزمین‌های اشغالی نروند. او با هشدار درباره تبعات این مهاجرت از شرایط بغرنج رژیم صهیونیستی خبر داد و به آشفتگی ناشی از جنگ، تحریم بین‌المللی و آسیب‌دیدن بازدارندگی و اسارت ۱۲۰صهیونیست و نیز ناتوانی اقتصادی اشاره و اضافه کرد: با همه این مشکلات فقط مورد نگران‌کننده، خروج از اسرائیل است. رای‌الیوم اضافه کرد: ۴۰ درصد اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت معکوس هستند، یعنی از اراضی اشغالی به جایی که از آن آمده‌اند، بروند و برای خود هم دلایلی از جمله بحران کنونی، اوضاع اقتصادی، نابرابری و ناامیدی از حل و فصل اوضاع با فلسطینی‌ها دارند. این رسانه نوشت: مرکز «بیگن» اسرائیل فاش کرد که ۵۹ درصد یهودیان اسرائیل رهسپار سفارتخانه‌های خارجی شده یا قصد دارند تابعیت خارجی بگیرند و ۷۸ درصد خانواده‌های یهودی، حامی رفتن فرزندان خود از اسرائیل هستند. این رسانه به نقل از پژوهش به‌عمل آمده از سوی وزارت مهاجرت رژیم صهیونیستی آورده است که یک‌سوم صهیونیست‌ها به فکر مهاجرت هستند. رای‌الیوم افزود: باتوجه به این مسأله، آیا کابینه رژیم اسرائیل توان توقف این روند مهاجرتی را در سایه جنگ و احتمال بروز جنگ منطقه‌ای دارد، به‌ویژه پس از واکنش قطعی ایران و حزب‌ا... به عملیات تروریستی که رژیم اشغالگر انجام داده است؟

آتش حزب‌ا... و هیزم ۱۵۰ میلیارد دلاری صهیونیستی

فرار ساکنان سرزمین‌های اشغالی از این منطقه، معمولا از دیدگاه نظامی نگریسته می‌شود، اما نگاهی به وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حتی اگر صهیونیست‌ها به لحاظ نظامی نیز نگرانی نداشته باشند به لحاظ اقتصادی از ناامنی بسیار بالایی رنج می‌برند. صهیونیست‌ها از چند ماه قبل بار‌ها درباره احتمال وقوع جنگ گسترده میان لبنان و اسرائیل صحبت کرده‌اند، اما هیچ‌گاه جرات گسترش جنگ در مرز‌های شمالی را نداشته‌اند تا این‌که اکنون پس از ترور فواد شکر، یکی از فرماندهان حزب‌ا... در وحشت حمله مقاومت لبنان، خواب و خوراک ندارند. یوآو گالانت، وزیرجنگ رژیم صهیونیستی اخیرا در جلسه‌ای در پارلمان اسرائیل مدعی شد که پیش از این خواستار حمله به لبنان از اواسط ماه اکتبر (ده ماه قبل) بوده ولی در کابینه با این تصمیم وی همراهی نشده است. در همان مقاطعی که صهیونیست‌ها درباره حمله گسترده به لبنان خط‌ونشان می‌کشیدند بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تاکید داشتند که تل‌آویو توان جنگ با حزب‌ا... را ندارد و موضع‌گیری‌های مقامات صهیونیست علیه مقاومت لبنان، تهدید‌هایی توخالی بیش نیست. 

آسیب‌پذیری اقتصادی

تحلیلگران عمدتا از منظر نظامی و سیاسی به این امر می‌نگرند و بااشاره به توان موشکی و توان رزم نیروی زمینی مقاومت تصریح کردند که رژیم صهیونیستی به دلیل تجربه جنگ ۳۳ روزه در سال۲۰۰۶ از نبرد جدید با حزب‌ا... استنکاف می‌کند. با این حال جنبه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی با مقاومت اسلامی لبنان هم امری مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است و انتشار برخی گزارش‌ها از وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی، اوضاع را روشن‌تر کرده و به‌وضوح مشخص است چرا صهیونیست‌ها از جنگ با لبنان در هراس هستند. زیرا منطقه شمال فلسطین اشغالی هم‌مرز با لبنان، قلب اقتصادی اسرائیل محسوب می‌شود و ارزش کارخانه‌ها و مراکز مهم اقتصادی رژیم در این منطقه بالغ بر۱۵۰میلیارد دلار است. رژیم صهیونیستی در۳۵سال گذشته در این منطقه ۱۳۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی و ۱۳۲کارخانه احداث کرده است. منطقه شمال فلسطین اشغالی که به‌دلیل آب وهوای مناسب و فراوانی آب‌شیرین یکی از حاصلخیزترین سرزمین‌های منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود. درهمین چهارچوب، ۸۰درصد گندم و حبوبات مصرفی در سرزمین‌های اشغالی که بالغ‌بر سه میلیون تُن است، در سیلو‌های مستقر در شمال فلسطین نگهداری می‌شود و درنتیجه اسرائیلی‌ها از نظر غذایی به‌شدت به شمال متکی هستند. علاوه‌بر این کارخانه‌های مادر مواد غذایی اسرائیل نیز در شمال فلسطین اشغالی واقع شده‌اند و به‌عنوان نمونه شرکت آدوم (Adom) ۴۰درصد گوشت بازار اسرائیل را تامین می‌کند. شرکت تنوا (Tnuva) هم که ۷۰درصد لبنیات اسرائیل را تولید می‌کند در شمال فلسطین مستقر است و هرگونه اختلال در کار این کارخانه‌ها، بازار مواد غذایی در سرزمین‌های اشغالی را به حد انفجار خواهد رساند.

اهمیت راهبردی به لحاظ انرژی

داستان فقط به مواد‌غذایی محدود نیست و در زمینه انرژی هم شمال فلسطین اشغالی برای تل‌آویو اهمیت راهبردی دارد. بندر «عکا» گرچه از بندر حیفا کوچک‌تر است ولی به‌دلیل محل تخلیه تمام حامل‌های انرژی به مقصد فلسطین اشغالی، اهمیت حیاتی دارد. از آنجا که صنایع پالایشگاهی رژیم صهیونیستی هم در نزدیکی این بندر قراردارندو۶۰ درصد محصولات پالایشگاهی در عکا و در نزدیکی مرز‌ها بالبنان تامین می‌شوند، این منطقه رابه‌شدت آسیب‌پذیرمی‌کند. مسأله خطرناک‌تراینجاست که استقرارصنایع پالایشگاهی و شیمیایی آسیب‌پذیری جدی برای تل‌آویو داشته؛ به‌طوری که هرگونه آسیب به کارخانه‌های ICL می‌تواند به کشته و زخمی‌شدن۷۰ هزارنفر تا شعاع ۸ کیلومتری عکا منجر شود. از این‌رو می‌توان تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به‌شدت از نظر ژئوپلتیک آسیب‌پذیر است و هرگونه ماجراجویی اسرائیل در نبرد با محور مقاومت می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای تل‌آویو به همراه داشته باشد.

منبع: جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
در کلیپی دیدم که یک خانواده امریکایی ویلای فلیسطینی
را اشغال میکرد .خانم فلیسطینی بهش میگفت
که این ویلای از چندین نسل به ما رسیده و الان امدی و اشغال کردی ویلای ما را
امریکایی میگفت .اگر من ویلاتون را نگیرم
کسی دیگه ای از کشوری میاد و میگیرد
به همین سادگی
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
قانون قانون جنگل شده