سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حماس جزئیات پیشنهاد جدید آمریکا درباره توافق غزه را افشا کرد

منابعی در جنبش حماس امروز (یکشنبه) جزئیات پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات اخیر دوحه درباره آتش‌بس غزه را افشا کردند.

یکی از مسئولان جنبش حماس در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای «الشرق» اظهار کرد، پیشنهاد جدیدی که آمریکا در مذاکرات دوحه ارائه کرد، شامل کاهش حضور نیرو‌های ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا و نه عقب‌نشینی آنها از این محور و نیز بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین به مدیریت گذرگاه رفح تحت نظارتی اسرائیل بود که هنوز چگونگی آن مشخص نشده است.

این منبع در ادامه گفت: همچنین پیشنهاد آمریکا شامل پافشاری بر نظارت اسرائیل بر آوارگانی است که به محور نتزاریم در شمال نوار غزه بازمی‌گردند و البته هنوز چگونگی این نظارت روشن نشده است. همینطور بر اساس پیشنهاد آمریکا تعداد زیادی از اسرای فلسطینی که در چارچوب قرارداد تبادل اسرا آزاد خواهند شد، به خارج از فلسطین تبعید می‌شوند.

این مسئول حماس افزود: در پیشنهاد واشنگتن به تل‌آویو حق امتناع از آزادسازی دستکم ۱۰۰ اسیر فلسطینی و نیز عدم عقب‌نشینی از نوار غزه داده شده و امدادرسانی به غزه نیز مشروط به موافقت با تمامی این بند‌ها شده است.

منبع یاد شده در ادامه گفت: بر اساس پیشنهاد جدید آمریکا آتش‌بس دائمی در مرحله دوم و در سقف مشخصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، ارتش اسرائیل جنگ را از سرمی‌گیرد و عملیات نظامی خود را اجرا می‌کند.

همچنین به گفته این منبع، آمریکا پیشنهاد داد که مذاکرات درباره بازسازی نوار غزه و لغو محاصره آن به نتایج گفتگو‌ها پس از اجرای مرحله اول منوط شود.

یک منبع دیگر در جنبش حماس در این رابطه تاکید کرد: پیشنهادی که از سوی آمریکا برای پر کردن شکاف موجود میان موضعگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه شد، کاملا با سندی که دو طرف و نیز میانجی‌ها در تاریخ دوم ژوئیه با آن موافقت کردند، مغایرت داشته و در آن موضعگیری اصلی طرف اسرائیلی دال بر تداوم اشغال غزه و در دست داشتن اهرم‌های فشار بر مقاومت در راستای تکمیل اهداف جنگ دوباره مطرح شد.

انتظار می‌رود آمریکا در روز‌های آتی برای تکمیل بررسی پیشنهاد جدید خود، دیدار‌هایی با دو طرف مصری و قطری داشته باشد.

حماس مخالفت خود را با این پیشنهاد‌ها اعلام کرد، اما منتظر ارائه پیشنهاد نهایی پیش از اعلام موضعگیری قطعی خود است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در چارچوب تلاش‌های گسترده دیپلماتیک این کشور برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، امروز راهی اراضی اشغالی شد. این دهمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته است که تنها چند روز پس از طرح پیشنهاد‌هایی از سوی آمریکا برای حل بحران در غزه انجام شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به امضای توافق آتش‌بس گفته است که تلاش برای امضای این قرارداد ادامه دارد و در مقایسه با قبل خوش‌بینی بیشتری نسبت به آن وجود دارد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: جنبش حماس ، جنگ غزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.