سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطش کم آبی بر جان روستا‌های خراسان جنوبی 

هزار و ۷۷۸ روستا در خراسان جنوبی وجود دارد که به طور متوسط به ۳۵۰ روستا آبرسانی سیار می‌شود.  

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در استان هزار و ۷۷۸ آبادی یا روستا داریم که ۹۱۴ مورد از آنها جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارند. 

او افزود: از بین روستا‌های بالای ۲۰ خانوار ۵۶۵ روستا دارای آبرسانی پایدار، ۲۳۸ روستا آبرسانی ناپایدار دارند و ۱۱۱ روستا غیر برخوردار از آبرسانیند که تحت پوشش ما نیستند و ممکن است دارای قنات و چشمه و یا عشایری باشند.

دوستی بیان کرد: همچنین از جمعیت روستا‌های زیر ۲۰ خانوار نیز ۱۹۴ روستا آبرسانی پایدار دارند، ۶۵ روستا نیاز به پایدارسازی و ۶۰۵ روستا غیر برخوردار از آبرسانی هستند. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: شاخص بهره‌مندی استان از خدمات آبرسانی ۷۱.۶ درصد و شاخص بهره‌مندی کشور ۷۵.۹ درصد است. 


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: برای آبرسانی سیار به روستا‌ها به ازای هر نفر می‌بایست ۱۵ لیتر در شبانه روز برای مصارف شرب و بهداشتی آبرسانی کنیم که به طور متوسط ۵۰ لیتر برای هر خانوار در نظر گرفته شده است و بسته به سرانه هر روستا هفته ای یک یا دو بار تانکر‌های آبرسانی به این روستا‌ها می‌روند و ۳۳ تانکر آبرسانی داریم که ۳۰ تانکر در مدار بهره‌برداری است.

دوستی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در کل کشور با آن مواجه هستیم بحث برق است و در زمانی که برق قطع می‌شود موتورخانه‌ها هم نیز خاموش شده و در آبرسانی به روستا‌ها به مشکل می‌خوریم که به طور کلی می‌توان بالا رفتن مصرف آب و قطعی برق را جزئی از چالش‌های دانست.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به طرح آبرسانی به خوشاب اشاره و اظهار کرد: طرح خوشاب یکی از طرح‌های سنگین و سختی است که بستر سنگی دارد و لوله‌های آن چدن است، این طرح تحت نظر قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) که از سوی قرارگاه شهید ناصری انجام داده می‌شود در حال اجراست و مرحله اول آن قبلاً بهره‌برداری شده است، مرحله دوم آن در حال انجام و حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و به طور کلی سه مرحله دارد؛ بحث اعتبار و خرید لوله‌ها از جمله مواردی است که کار پیشرفت این طرح را به تأخیر انداخته، اما درحال انجام بوده و جزو برنامه‌های اولویت‌داریست که روی به سرانجام رسیدن آن مصر هستیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.