سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هلیکوباکتر پیلوری، عمده‌ترین علت عفونت و التهاب معده

عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هلیکوباکتر پیلوری یکی از علل عفونت و التهاب معده است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سرطان معده شود.

هادی فارسیانی عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: اکثر افرادی که مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری هستند، تا سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی، این باکتری را از خانواده خود از طریق تماس فیزیکی نزدیک و استفاده از ظروف مشترک دریافت می‌کنند، در نتیجه به صورت مزمن مبتلا به عفونت با این باکتری می‌شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از این افراد در بزرگسالی دچار التهاب معده و در صورت عدم درمان، برخی نیز مبتلا به زخم‌های گوارشی و سرطان می‌شوند. البته در بخش عمده‌ای از افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری، ممکن است حتی التهاب معده بروز نکند و بدون اینکه باکتری برای آنها مشکلی ایجاد کند، به زندگی عادی خود ادامه دهند.

فارسیانی خاطرنشان کرد: عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، منجر به التهاب معده و در صورت مزمن شدن و عدم درمان در برخی موارد می‌تواند باعث بروز زخم‌های گوارشی و سرطان معده شود.

وی درخصوص اهمیت رعایت نکات بهداشتی پیرامون این اختلال نیز عنوان کرد: خانواده‌هایی که اصول بهداشتی فردی را رعایت و در تهیه مواد غذایی سالم دقت می‌کنند، کمتر به عفونت این باکتری مبتلا می‌شوند، طبق مطالعات انجام شده، درکشور استرالیا و برخی از کشور‌های اروپایی میزان ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری حدود ۲۵ درصد است. با این حال در کشور فیلیپین و برخی دیگر از کشور‌های جنوب شرق آسیا میزان عفونت با این باکتری به ۹۰ درصد هم می‌رسد؛ لذا عدم رعایت بهداشت فردی در این کشور‌ها می‌تواند علت بالای درصد عفونت با این باکتری باشد.

فارسیانی همچنین بیان کرد: باکتری مذکور برای ناقلین بدون علامت، مشکلی ایجاد نمی‌کند و این افراد نیاز به درمان خاصی ندارند، اما در افرادی که عفونت با هلیکوباکتر پیلوری منجر به التهاب مزمن می‌شود، باید حتما به متخصص گوارش مراجعه کنند و بعد از انجام آندوسکوپی و مراحل تشخیص، درمان آنتی بیوتیکی انجام گیرد. عدم تشخیص و درمان به موقع در این افراد می‌تواند در برخی موارد منجر به بروز زخم معده، زخم اثنی عشر و سرطان معده شود.

عضو هیات علمی گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به اینکه، درمان چند دارویی از طریق تجویز و نیز مصرف همزمان چندین آنتی بیوتیک به مدت ۲ الی ۳ هفته صورت می‌گیرد، اضافه کرد: دسته‌ای از دارو‌ها از جمله پنتاپرازول یا امپرازول به همراه آنتی بیوتیک‌هایی مثل کلاریترومایسین، مترونیدازول و آموکسی سیلین که باعث از بین رفتن باکتری شده، با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک معالج تجویز می‌شود.

کلم بروکلی در درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری موثر است

وی، به روش‌های درمانی جایگزین که برای درمان این عفونت در افرادی که به درمان با آنتی بیوتیک پاسخی نمی‌دهند، اشاره کرد و افزود: یکی از این روش ها، مصرف لبنیات سنتی ترش یا پروبیوتیک است که حاوی باکتری‌های مفید بوده و در برخی موارد منجر به از بین رفتن عفونت با هلیکوباکتر پیلوری می‌شوند. همچنین، طبق مطالعات، استفاده طولانی مدت از کلم بروکلی، می‌تواند به حذف عفونت با این باکتری کمک کند. کلم بروکلی خاصیت آنتی باکتریال داشته و باعث کاهش عفونت در افراد مبتلا می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.