سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا «محمود عباس» از سفرش به نوار غزه سخن گفت؟

روزنامه رای‌الیوم در گزارشی درصد امکان اجرایی شدن تصمیم اخیر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای سفر به نوار غزه و علت اتخاذ چنین تصمیمی را در این برهه زمانی بررسی کرد.

 روزنامه رای‌الیوم گزارش داد، از زمانی که محمود عباس درباره سفر به نوار غزه سخن گفته، هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مقامات تشکیلات خودگردان و جنبش فتح و حتی جنبش حماس درباره این سفر انجام نشده است، این موضوع سئوالات زیادی را مطرح و ابهامات زیادی ایجاد می‌کند.

این رسانه عرب زبان نوشت: طبق اطلاعات موجود، سفر عباس به غزه در آینده نزدیک انجام نخواهد شد، زیرا این به هماهنگی و گفتگو میان فتح و حماس حاکم بر غزه نیاز دارد و از سویی، اینکه رژیم اسرائیل اجازه ورود به محمود عباس را می‌دهد، هم جای سئوال دارد. سئوال بزرگ این است که تل آویو به محمود عباس اجازه ورود از گذرگاه‌های بسته کنونی را می‌دهد یا او باید از طریق مصر و گذرگاه رفح برود که هم اکنون تحت کنترل کامل این رژیم پس از تخریب کامل قرار دارد؟

رای الیوم ادامه داد: با توجه به این سناریوها، سفر محمود عباس طی روز‌های آتی انجام نخواهد شد، زیرا به بررسی‌های امنیتی و سیاسی بسیار پیچیده نیاز دارد. برخی هم بر این باورند که اصلا سفری در کار نخواهد بود و این صرفا یک اهرم تهدید علیه رژیم صهیونیستی بوده و موانع زیادی وجود دارد که اجرایی شدن آن را غیرعملی می‌کند.

رای الیوم در ادامه آورده است: سفر محمود عباس اولین در نوع خود پس از کنترل و مدیریت ۱۸ ساله جنبش حماس بر نوار غزه است و رژیم صهیونیستی واکنشی به تصمیم محمود عباس نداشته است، زیرا فکر دیگری در سر دارد.

به نوشته رای الیوم، پایگاه صهیونیستی «واللا» درباره سفر محمود عباس با دیده تردید نگریسته و این سئوال را مطرح کرده است که این سفر در شرایطی که رژیم اسرائیل گذرگاه‌های نوار غزه را در اشغال خود دارد، شدنی است؟

«جهاد حرب» کارشناس امور فلسطین در گفتگو با رای الیوم درباره علت چنین تصمیمی از سوی محمود عباس گفت: این سفر در اوضاع کنونی شدنی نیست، زیرا جدای از خطرات امنیتی و سیاسی، اسرائیل اجازه آن را نمی‌دهد. این موضعگیری محمود عباس تغییری در جنگ علیه نوار غزه ایجاد نمی‌کند، زیرا اساسا تشکیلات خودگردان فلسطین طرفی در مذاکرات مربوط به دستیابی به آتش بس در نوار غزه نیست. این موضعگیری محمود عباس به خاطر نادیده گرفتن سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) از سوی جامعه جهانی درباره طرح‌های به اصطلاح «پس از جنگ» علیه نوار غزه و جلب حمایت فلسطینیان اتخاذ شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.