سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نزدیک به ۷۰ میلیون نفر در آفریقای جنوبی از اثرات خشکسالی رنج می‌برند

یک سازمان بین‌دولتی جنوب آفریقا می‌گوید میلیون‌ها نفر در این منطقه به دلیل گرمای شدید هوا و خشکسالی مرتبط با آن دچار کمبود مواد غذایی هستند.

سران ۱۶ کشور عضو سازمان بین دولتی «جامعه توسعه جنوب آفریقا»که برای افزایش همکاری و یکپارچگی اجتماعی-اقتصادی در این منطقه تاسیس شده امروز (شنبه) در پایتخت «زیمباوه» با یکدیگر دیدار و در خصوص مسائلی از جمله امنیت غذایی گفتگو کردند. این سازمان اعلام کرد که حدود ۶۸ میلیون نفر در آفریقای جنوبی از اثرات خشکسالی که به خاطر پدیده آب و هوایی «ال نینو» ایجاد شده، رنج می‌برند. 

به گزارش رویترز، الیاس ماگوسی، دبیر اجرایی سازمان جامعه توسعه جنوب آفریقا می‌گوید: «فصل بارانی سال ۲۰۲۴ چالش برانگیز بوده و اکثر مناطق منطقه اثرات منفی پدیده ال نینو را تجربه می‌کنند که مشخصه آن شروع دیرهنگام باران است». 

این بدترین خشکسالی آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر است که به دلیل ترکیبی از پدیده «ال نینو» و گرم شدن کره زمین رخ می‌دهد. ال نینو یکی از چرخه‌های طبیعی آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی مثل خشکسالی می‌شود. اما گرم شدن کره زمین دلیل طبیعی ندارد و به دلیل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای رخ می‌دهد.

خشکسالی در آفریقا که از اوایل سال ۲۰۲۴ جدی‌تر شده است، به تولید محصولات کشاورزی و دام آسیب رسانده و باعث کمبود مواد غذایی و آسیب رساندن به اقتصاد‌های بزرگتر شده است.
کشور‌هایی از جمله زیمبابوه، زامبیا و مالاوی قبلاً بحران گرسنگی در کشور خود اعلام کرده و لسوتو و نامیبیا خواستار حمایت بشردوستانه شده‌اند.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.