سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

میزان فرونشست زمین در برخی استان‌ها به ۲۴ میلیمتر رسید

محمدحسن نامی گفت: میزان فرونشست زمین در کشور ۱۸ میلیمتر بوده و در برخی استان‌ها از جمله اصفهان، خراسان رضوی و یزد به ۲۴ میلیمتر رسیده است که یک خطر جدی محسوب می‌شود.

 محمدحسن نامی روز شنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان زنجان با بیان اینکه نرخ فرونشست زمین در اروپا ۲ تا سه میلیمتر است، گفت: اگر مردم بدانند که فرونشست زمین چه خطراتی دارد، بیش از گذشته در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر میزان برداشت منابع آب زیرزمینی در یک منطقه بیش از ۲۰ درصد منابع آن باشد خطر فرونشست زمین را در آن منطقه در پی دارد، گفت: متاسفانه امروز میزان برداشت آبهای زمینی در برخی مناطق کشور به ۷۵ درصد رسیده است.

این مسوول با بیان اینکه امسال چهار موسسه هواشناسی بین‌المللی اعلام کردند که ماه میلادی جاری در طول ۱۰۰ سال گذشته گرم‌ترین ماه بوده است، ادامه داد: یک موسسه بین المللی اروپایی اعلام کرد که امسال گرمای بی سابقه در ۱۵ شهر جهان ثبت شده است و سه شهر دزفول، امیدیه و طبس به ترتیب جایگاه اول تا سوم گرمترین شهرهای جهان را به خود اختصاص دادند.

نامی گفت: در همین گزارش اعلام شده زابل، آبادان و اهواز نیز به ترتیب در رده های یازدهم، دوازدهم و سیزدهمین شهر گرم جهان قرار گرفته اند و در مجموع از ۱۵ شهر جهان ۶ شهر گرم به شهرهای ایران اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یکی از علل اصلی گرمای بی‌سابقه حاکم، استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا به ویژه ایران است، گفت: باید توجه کرد امواج الکترومغناطیسی‌ که آمریکا در لایه های هوا ارسال می‌کند یکی دیگر از علل گرم شدن جهان است.

وی همچنین به موضوع آتش‌سوزی‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: از ۲۸ فروردین تا ۶ روز قبل، ۴۶۱ مورد آتش سوزی در کشور رخ داده که علت عمده آن، عامل انسانی بوده است.

نامی افزود: برای حفظ جان انسان‌ها نگهداری و توسعه فضای سبز اهمیت زیادی دارد که در این راستا نیازمند کمک و نقش آفرینی خیران هستیم.

این مسوول به موضوع منابع طبیعی و حفظ آن و همکاری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۳ میلیون هکتار طرح های آبخیزداری در کشور اجرا شده که ۹۴ میلیون هکتار نیز مانده است که بهره‌گیری از کمک‌ها و ظرفیت‌های مردمی و فرهنگ سازی در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: واگذاری کارها به مردم موجب پیشبرد بهتر امور و اثرگذاری بالای آنها در جامعه می شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.