سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجهیز ۵۸ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سیستم آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۲۱ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی آبی این استان ۷۰ هزار و ۶۲۵ هکتار معادل ۵۸ درصد به سیستم آبیاری نوین مجهز است.

غلامرضا ذاکری در نشست ستاد آب و خاک چهارمحال و بختیاری با اشاره به میانگین ۴۵ درصدی تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری، اظهار داشت: این استان بعد از هرمزگان رتبه دوم کشور را در تجهیز اراضی کشاورزی به این سامانه‌ها دارد.

وی افزود: براساس آمار‌ها از مجموعه زمین‌های کشاورزی آبی چهارمحال و بختیاری هنوز ۵۱ هزار هکتار از این زمین‌ها به صورت غرقابی آبیاری می‌شود که باید به سامانه نوین آبیاری مجهز شود.

ذاکری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال آبی جاری نیز ۲۴۲ هکتار از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز و همچنین ۳۱۷ هکتار دیگر نیز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل‌های موجود ۸۵ درصد اجرای طرح تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین کشاورزی از سوی دولت و مابقی در قالب خودیاری باید از طرف کشاورزان تامین شود.

ذاکری بیان داشت: با توجه به توان پایین اقتصادی کشاورزان استان تلاش شد از ظرفیت بخش خصوصی در این خصوص استفاده شود.

وی یادآور شد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در چهارمحال و بختیاری راندمان آبیاری در زمان حاضر به ۵۸.۹ درصد و بهره‌وری فیزیکی نیز به ۱.۸ کیلوگرم بر متر مکعب افزایش یافته است.

ذاکری شمار قنات‌های چهارمحال و بختیاری را ۸۴۱ رشته قنات اعلام کرد و افزود: از این شمار ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات استانی تاکنون ترمیم و بازسازی شده است.

وی اجرای چهار هزار و۸۵۳ هکتار شبکه آبیاری نوین، دو هزار و ۵۰۹ کیلومتر کانال آبیاری عمومی، ۵۹۵ کیلومتر انتقال آب با لوله، ۲۱۴ کیلومتر لایروبی قنات، ۱۸۳ کیلومتر بازسازی و نوسازی، ۱۶ هزار و ۳۷۶ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، سه هزار و ۹۸۵ هکتار تجهیز اراضی مدرن در شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا و بخشی از بروجن و احداث ۳۱۸ کیلومتر جاده بین مزارع را از دیگر اقدام‌های انجام شده در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.


بیشتر بخوانید


ذاکری با اشاره به تعریف ۲۶ پروژه تامین و انتقال آب به اراضی شیبدار در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این پروژه‌ها مربوط به سال‌های گذشته است که به دلیل تزریق اعتبارات قطره چکانی طولانی و فرسایشی شده بود که با استفاده از توان بخش خصوصی از این تعداد هفت پروژه به مساحت سه هزار و ۲۴۷ هکتار با اعتبار ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هنوز ۱۷ پروژه تامین آب بخش کشاورزی به مساحت ۸هزار و ۱۵۰ هکتار نیمه تمام می‌باشد که برای اجرای آنها به ۲ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری شمار طرح‌های تامین و انتقال آب در اراضی شیب‌دار را ۲۲ طرح در مساحت ۶هزار و ۲۳۰ هکتار با تخصیص ۲۳.۷ میلیون مترمکعب آب از حوزه کارون عنوان کرد و گفت: از این شمار هفت طرح در سطح سه هزار و ۲۴۷ هکتار طی ۲ سال اخیر با اختصاص هشتصد و پنج میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

ذاکری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۳۷هزار میلیارد ریالی وزارت جهاد کشاورزی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) افزود: سهم چهارمحال و بختیاری از این تفاهم‌نامه در سال ۱۴۰۲ بیش از یک هزار و ۳۱۰میلیارد ریال برای لایروبی قنات‌ها، احداث کانال و شبکه انتقال زیر سد بیدکان است.

وی یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال زراعی جاری نیز لایروبی ۶۰ رشته قنات با ۱۵۸میلیارد ریال، تکمیل و احداث ۵۲ کانال با ۲۷۲میلیارد ریال و انتقال آب زیرسد بیدکان با ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف شده که با پیشرفت فیزیکی میانگین ۷۰ درصد در دست اجرا است.

ذاکری گفت: ۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال اعتبار مصوب این بخش در سال زراعی جاری است که ۲هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته و تاکنون ۸۳۰ میلیارد ریال جذب نهایی شده است.

به گفته وی چهارمحال و بختیاری رتبه سوم مکان محور کردن طرح‌های جهاد کشاورزی (GIS) را در کشور کسب کرد و براین اساس ۵۹ درصد اطلاعات این مجموعه وارد این سامانه شده است.

وی تصریح کرد: ۲۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که ۱۵ درصد مساحت کل ستان را شامل می‌شود که از این میزان ۱۴۳هزار هکتار معادل ۵۷ درصد کشت و زراعت، ۴۶ هزار هکتار معادل ۱۹ درصد باغ و ۶۲ هزار هکتار نیز به صورت آیش استفاده می‌شود.

ذاکری بیان داشت: با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعف منابع آبی چهارمحال و بختیاری، اما با انجام طرح‌های به زراعی و مدیریت مزرعه میزان تولیدات کشاورزی استان با همت ۸۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به ۲ میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز از حدود یک میلیارد مترمکعب به ۷۴۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اکبر
۰۷:۲۷ ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
به امید پیشتازی استان چهارمحال بختیاری در آبیاری های نوین و کشاورزی مکانیزه و اتوماتیک