سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهر موشکی زیرزمینی حزب‌الله چگونه معادلات را تغییر داد؟

در حوزه دفاعی، مهم‌ترین پیام رونمایی حزب الله لبنان از شهر موشکی در زیر کوه‌های جبل العامل را می‌توان ارسال این سیگنال به دشمن دانست که امکان تکرار تراژدی غزه در لبنان وجود ندارد.

ترور شهیدان اسماعیل هنیه و فؤاد شکر سبب تشدید تنش میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی و افزایش احتمال اقدام تلافی‌جویانه حزب الله علیه سرزمین‌های اشغالی شده است. در روز‌های اخیر یوآو گالانت و هرتصی هالوی بار‌ها از افزایش سطح آمادگی رژیم صهیونیستی برای پاسخ به اقدام تلافی‌جویانه از جبهه شمال خبر دادند.

همزمان کانال‌های میانجی با قرار گرفتن در نقش «پیام رسان» تل‌آویو سعی کردند مقاومت لبنان را از هرگونه اقدام متقابل در برابر کمپین ترور اسرائیل بازدارند. در چنین شرایطی حزب الله لبنان برای نخستین بار اقدام به انتشار تصاویری از پایگاه موشکی «عماد -۴» کرد. انتشار این تصاویر در فضای رسمی بازتابی گسترده در میان خبرنگاران، تحلیلگران و رسانه‌های عبری داشته و آنها به دنبال رمزگشایی از پیام اخیر حزب الله هستند. در ادامه این گزارش سعی خواهیم کرد تا ضمن اشاره به بازتاب اقدام رسانه‌ای مقاومت لبنان، به واکنش اکانت‌های عبری در فضای مجازی بپردازیم.

روز جمعه شانزدهم اوت ۲۰۲۴ واحد رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی لبنان با انتشار ویدئویی نادر از شهر موشکی زیرزمینی به نام «عماد -۴» از برگ برنده جدیدی در برابر دشمن صهیونیستی رونمایی کرد. به گزارش المیادین در تصاویر منتشر شده از سوی مقاومت موشک‌های کالیبر -۲۲۰، کالیبر- ۳۰۳ و سایر موشک‌ها به چشم می‌خورد. زمان تخمینی برای پرتاب این موشک‌ها و برخورد آنها به تل‌آویو، کمتر از یک دقیقه برآورده شده است! پیش از این حامیان و مخالفان مقاومت لبنان ادراک درستی نسبت به استحکامات موشکی مقاومت لبنان نداشتند، اما تصاویر منتشر شده از پایگاه زیرزمینی حزب الله در نقاط زیر زمینی سبب تغییر در روند محاسبات دشمن اسرائیلی شد.

یکی از مهم‌ترین پیام‌های رونمایی مقاومت از این شهر موشکی سطح بالای محرمانگی مقاومت برای حفاظت از تأسیسات نظامی است. دیگر پیام این رونمایی آن است که حتی اگر خاک لبنان توسط نیروی زمینی دشمن اشغال شود، مقاومت این امکان را دارد تا همچنان عملیات موشکی علیه سرزمین‌های اشغالی را ادامه داده و توان رزمی ارتش اسرائیل را تضعیف کند. انتقال این پیام به طرف مقابل میزان خطرپذیری ارتش مستهلک صهیونیستی را کاهش خواهد داد.

سفارت ایران در لبنان در واکنش به رونمایی حزب الله از پایگاه موشکی زیر زمینی در پیامی نوشت: «در زبان فارسی به تأسیسات موشکی واقع در زیر زمین و درون صخره‌ها و کوه‌ها، شهر‌های موشکی می‌گوئیم.» در ادامه این پیام آمده است: این شهر‌های موشکی در سراسر جغرافیای ایران عزیز حضور دارند و رعب در دل دشمنان ایران ایجاد می‌کنند. ما می‌توانیم در صورت لزوم از هر نقطه‌ای در جمهوری اسلامی ایران به دشمن حمله کنیم.

صفحه «اینتل تایمز» وابسته به سرویس خارجی اسرائیل (موساد) در توئیتی مدعی شد: این شهر زیر زمینی در امتداد دره لبنان واقع شده است. این پایگاه مدعی است این زیرساخت‌های نظامی پس از جنگ دوم لبنان ایجاد شده و در مسیر انتقال سلاح سوریه و ایران قرار دارد. «اینتل تایمز» معتقد است تونل‌های مشابهی در خاک سوریه نیز وجود دارد. توجه ویژه این اکانت به ویدئو تبلیغاتی مقاومت نشان دهنده میزان اهمیت وجود چنین تاسیساتی در بحبوحه تشدید تنش میان لبنان و رژیم صهیونیستی است.

ایتای بلومنتال خبرنگار نظامی شبکه ۱۱ اسرائیل در توئیتی به تحلیل ویدئوی تبلیغاتی مقاومت پرداخت. وی در این توئیت به صحبت‌های سید حسن نصرالله اشاره می‌کند که با دقت انتخاب شده و به این موضوع اشاره می‌کند که هر نقطه‌ای از سرزمین‌های اشغالی «از کریات شیمونه تا ایلات» در تیررس موشک‌های نقطه زن مقاومت قرار دارد. روعی کایس خبرنگار شبکه کان نیز پس از بازنشر ویدئوی اخیر حزب الله مدعی شد که ارتباط مستقیمی میان رونمایی از این شهر زمینی موشکی و سخنرانی‌های اخیر «سید مقاومت» وجود دارد.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» هم با انتشار یادداشتی در روز جمعه سعی کرد تا میان مذاکرات دوحه و رونمایی حزب الله از شهر موشکی ارتباط برقرار کرده و اقدامات مقاومت را در راستای ارسال پیام به طرف‌های مذاکره در دوحه ارزیابی کند. ایتامار آیچنار، ویدئوی منتشر شده از سوی حزب الله را «رعب آور» توصیف کرد و از وجود مسیر‌های ارتباطی برای ورود انواع ماشین و موتور سیکلت به پایگاه مخفی مقاومت ابراز تعجب نمود.

بهره سخن

در حوزه دفاعی مهم‌ترین پیام رونمایی حزب الله لبنان از شهر موشکی در زیر کوه‌های جبل العامل را می‌توان ارسال این سیگنال به دشمن دانست که امکان تکرار تراژدی غزه در لبنان وجود ندارد. این کشور عربی دارای جغرافیایی گسترده است که هر نقطه از آن می‌تواند دارای پایگاهی برای اختفای نیرو‌های مقاومت و ضربه به هیمنه رژیم صهیونیستی باشد.

حملات موشکی گسترده مقاومت در میان کوه‌های بلند لبنان سبب تضعیف موقعیت پدافندی دشمن و قرار گرفتن یگان‌های موشکی حزب الله در وضعیت تنظیم قدرت آتش علیه اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی خواهد شد. تحولات روز‌های آینده نشان خواهد داد که فرماندهان ارتش اسرائیل تا چه اندازه توان آفندی حزب الله را درک کردند. در صورت وقوع جنگ گسترده یا محدود در جبهه شمالی، مقاومت لبنان این توان را دارد تا با استفاده از پایگاه‌های زیر زمینی مستقر در نقاط کوهستانی ضربات جدی به یگان‌های رزمی- زرهی ارتش اسرائیل وارد کرده و سامانه پدافندی «گنبد آهنین» را به وسیله پرتاب‌های انبوه از مدار خارج کند.

دیگر مخاطب اقدام اخیر حزب الله را می‌توان مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه دانست. مقاومت لبنان با انتشار تصاویری از شهر موشکی «عماد -۴» این پیام را به تل‌آویو ارسال کرد که اگر همچنان شروط جدید نتانیاهو مانعی بر سر راه آتش‌بس در غزه باشد، مقاومت در هدف قرار دادن اهداف راهبردی در عمق فلسطین اشغالی تردید نخواهد کرد. به عبارت دیگر حزب الله سعی دارد تا با استفاده از ابزار‌های در اختیارِ خود، تل‌آویو را به مسیر پایان جنگ در غزه سوق دهد.

منبع: مهر

برچسب ها: حزب الله ، شهر موشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.