سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

تنظیم‌گری ساترا نقطه کانونی شکل‌گیری یک اقتصاد سالم در رسانه‌هاست

حسین صمصامی تأکید کرد: اگر تنظیم‌گری و نظارت نباشد توسعه درآمد‌های حلال رسانه‌ای که ناشی از فعالیت سالم رسانه‌های فراگیر است با چالش روبه‌رو می‌شود.

حسین صمصامی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا گفت: قبل از این بازدید اشراف دقیقی نسبت به فعالیت‌های ساترا نداشتم. این نمایشگاه خیلی از مسائل را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد فعالیت‌هایی که در ساترا انجام می‌شود در عرصه فرهنگی چقدر مهم است. در مقوله حفاظت از فرهنگ و ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، ساترا نقشی کلیدی ایفا می‌کند که امیدواریم خلا‌هایی که در قوانین برای نظارت دقیق‌تر این سازمان بر محتوای رسانه‌ها وجود دارد با همکاری مجلس و رسانه ملی رفع شود.

این اقتصاددان با اشاره به گردش مالی رو به رشد سکو‌های تولید و نشر محتوا افزود: تنظیم‌گری ساترا نقطه کانونی شکل‌گیری یک اقتصاد سالم و حلال در رسانه‌هاست. به نحوی که هم حقوق مصرف‌کننده رعایت شود و هم به دلیل کسب درآمد بیشتر، اخلاق و ارزش‌ها مورد تهدید قرار نگیرد. 

این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: به هر حال اقتصاد رسانه یکی از موضوعات مهم چه در بحث ایجاد اشتغال چه در بحث درآمدزایی است که پیچیدگی‌های زیادی دارد تا هم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی توسعه فرهنگی داشته باشیم و هم هر محتوایی به جامعه تزریق نشود. البته در این زمینه ساترا نیاز به همراهی نهاد‌های دیگر حکمرانی دارد که با اشراف بر گلوگاه‌های اقتصادی و مالی، جلوی برخی تخلفات احتمالی گرفته شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه الزامات قانونی ما در راستای تنظیم‌گری ضرورتا سلبی نیست، اظهار داشت: به نظر من ما می‌توانیم علاوه بر کنترل درآمد‌های رسانه‌ای، تسهیلات مختلف برای تشویق سکو‌ها به رعایت قانون قائل شویم و از طریق بخشودگی مالیاتی و مدیریت تسهیلات بانکی کم بهره و سایر اقدامات ایجابی، سکو‌هایی که در مسیر درست و قانونی حرکت می‌کنند را حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرط موفقیت استفاده از ابزار‌های حمایتی و نظارتی در حوزه نمایش خانگی آن است که چه ابزار تنبیه و چه ابزار تشویق در اختیار ساترا باشد. بخش‌های پولی و مالی گلوگاه حرکت درست سکو‌های نمایش خانگی هستند و به نظرم توجه به ضرورت شفافیت منابع و مصارف و لزوم حمایت از اقدامات مناسب و احیانا تنبیه در قبال بروز تخلف از مباحثی است که اثر خودش را در عرصه محتوایی و فرهنگی نشان خواهد داد.

صمصامی با بیان اینکه گاهی رسانه در محاسبات اقتصادی خود چنان هزینه تخلف را پایین می‌بیند که عمدا و با چشم باز تخلف می‌کند، افزود: همراهی مجلس و قوه قضائیه با ساترا و توجه به ساختار مالی و اقتصادی سکو‌های نمایش خانگی باید هزینه تخلفات رسانه‌ای را تا جایی بالا ببرد که بازدارندگی پایدار ایجاد شود.

صمصامی در پایان با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های مختلف مجلس دوازدهم بیان کرد: مجلس می‌تواند برای حل چالش‌های ساترا کمک‌های موثری داشته باشد. چون این سازمان ناظر شاهراه‌های ترویج فرهنگ است. ساترا بر روی یکی از گلوگاه‌های اصلی افکار عمومی نظارت و تنظیم‌گری می‌کند و نقش بسیار مهمی در کشور دارد. من با بازدیدی که امروز داشتم بیش از پیش دیدم که کار ساترا چه قدر مهم است و برای تحقق اهداف این سازمان قطعا به شخصه پیگیری خواهم کرد تا مساmل این سازمان برای تنظیم‌گری بهتر حل شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.