سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دیوان محاسبات:

شرکت‌های دولتی نباید حیاط خلوت سیاسیون باشند

دستغیب گفت: باید مراقبت کرد تا شرکت‌های دولتی، حیاط خلوت سیاسیون برای اشغال مناصب و پُست‌ها نشود.

نشست بررسی عملکرد شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری‌های خارجی ایران با حضور حسین کیایی‌زاده (مدیرعامل)، حسین قربان‌زاده (رئیس هیات مدیره) و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت در دیوان محاسبات کشور برگزار شد.
 
در این جلسه که دادستان، معاونین فنی و حسابرسی و حقوقی و جمعی از مشاورین و حسابرسان این نهاد نظارتی نیز حاضر بودند، سید احمد رضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه باید ماموریتی ویژه به منظور کمک به حاکمیت در عرصه فرامرزی برای این شرکت تعیین شود، افزود: فلسفه وجودی شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری‌های خارجی ایران، یاری رسانی به نظام در شرایط سخت است، اما حضور شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران در عرصه بین الملل نباید مزاحم فعالیت اثرگذار بخش خصوصی در خارج از کشور باشد و تجربه نشان داده است که واگذاری اختیارات دولت به بخش خصوصی، برکات و آثار مثبت بسیاری را به دنبال خود دارد.
 
رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه باید برآورد و درک صحیحی از میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها بر عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران وجود داشته باشد، تاکید کرد: با توجه به شناسایی بسیاری از شرکت‌های دولتی فعال در عرصه بین‌الملل از سوی تحریم‌گران غربی، بهتر است تا با تغییر رویکرد در این حوزه، منافع کشور را در خارج از مرز‌ها تامین کرد؛ چه آنکه وضع موجود نمایانگر این واقعیت است که بیش از اینکه از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از تحریم‌ها استفاده ببریم، از تهدید‌های منبعث از آن متضرر شده‌ایم.
 
دستغیب در انتها اظهار داشت: باید مراقبت کرد تا شرکت‌های اینچنینی، حیاط خلوت سیاسیون برای اشغال مناصب و پُست‌ها نشود و به همین منظور می‌توان با بازنگری در اساسنامه اینگونه شرکت‌ها، عرصه را برای ارتقای عملکردی آنها فراهم کرد.
 
در ادامه این نشست، دکتر داوود محمدی دادستان دیوان محاسبات کشور نیز با بیان اینکه برای چابک سازی دولت، ضروری است تا حتی المقدور، امورات کشور را به بخش خصوصی واگذار کرد، بیان داشت: صرفه وجودی چنین شرکت‌هایی زمانی عیان می‌شود که در مواردی که امکان فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد، دولت پیشبرد امور را بر عهده بگیرد.
 
دادستان دیوان محاسبات همچنین تصریح کرد: پیشینه موجود از فعالیت شرکت‌های دولتی در دادسرای دیوان محاسبات نشان می‌دهد که تا پیش از این، در فعالیت‌ها به صورت شایسته‌ای صرفه و صلاح بیت المال در پیشبرد امور، لحاظ نگردیده است؛ از این رو باید جهت گیری شرکت‌ها به نحوی باشد تا مانع از فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور نشوند.
 
حسین قربان‌زاده، رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران نیز در این نشست با قدردانی از پیگیری‌های دیوان محاسبات، اظهار داشت: تمامی شرکت‌های دولتی باید با شناسایی مزیت‌های نسبی خود، نقش شان در ارتقای تراز تجاری کشور را ایفا نموده و آورده‌ای قابل اعتنا در شرایط تحریمی برای نظام داشته باشند.
 
همچنین حسین کیایی‌زاده مدیرعامل شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری‌های خارجی ایران، با اذعان به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه دولت آنگونه که باید و شاید نتوانسته اند در عرصه دیپلماسی اقتصادی موفق ظاهر شوند، گفت: مدیران شرکت در حال آماده سازی سندی استراتژیک بر مبنای توسعه مناسبات اقتصادی با کشور‌های همسایه هستند که در صورت تحقق آن، شاهد ارتقای صادرات کشور و بهبود شرایط شرکت خواهیم بود.
 
براساس یافته‌های دیوان محاسبات کشور، این شرکت دارای ۵۳ پست سازمانی، ۲ شرکت بورسی و ۶ شرکت غیربورسی خارجی است که در مجموع در ۱۳ شرکت سرمایه‌گذاری نموده است. همچنین در این جلسه، مواردی مثل واگذاری سهام به بخش خصوصی و تغییر در نگرش به سرمایه گذاری شرکت، تجدیدنظر در ارتباط با انتخاب افراد مبتنی بر شایسته سالاری؛ تغییر در نگاه حکمرانی و ایجاد مزیت نسبی شرکت نیز مورد تاکید قرار گرفت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.