سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد؛

بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شدند

رمضانی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند، که الان این عدد به بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید.

نشست خبری مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور تشریح اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دولت سیزدهم در سالن جلسات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آماری به تعداد سالن‌های مطالعه، کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های سیار و ... اشاره کرد و گفت: اگر ما سال پایه را سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم، در حوزه‌هایی نظیر عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند، که الان این عدد به بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. در حوزه تامین منابع حدود ۴۵ میلیون کتاب در ابتدای دولت داشتیم، که الان به بیش ۵۰ میلیون کتاب رسیده است.

رمضانی ادامه داد: ما در شروع دولت سیزدهم ۲۶۸۰ کتابخانه نهادی داشتیم، که الان این تعداد به ۲۷۷۹ کتابخانه نهادی رسیده است. البته این روند ادامه دارد. یا در سال ۱۴۰۰، ۶۰ سالن مطالعه داشتیم، که الان ۱۳۷ سالن مطالعه داریم. تعداد کتابخانه‌های مستقل یا خصوصی ۲۴ تا بوده، که الان ۳۴ کتابخانه شده است. ما تقریباً پروژه‌ای در کشور نداریم، که بالای ۵۰ درصد باشد و فعال نباشد. تمام پروژه‌های کتابخانه‌های مرکزی در سراسر کشور فعال هستند، که می‌توان به کتابخانه مرکزی بندر عباس، کتابخانه مرکزی اراک، کتابخانه مرکزی رشت و ... اشاره کرد. این پروژه‌ها در مرز خاتمه عملیات عمرانی هستند.

وی درباره تعداد کتابخانه‌های سیار توضیح داد: زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم، کمتر از ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت. الان بالای ۵۵ کتابخانه سیار در کشور فعالیت می‌کند. شهید آیت‌الله رئیسی دستوری داده بودند که ۲۰۰ کتابخانه سیار از سوی خودروسازان در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار بگیرد، تا مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهر‌ها را تحت پوشش قرار دهد. توجه به فعالیت‌های عشایری در این دوره جدی بود. ما چند جشنواره کتاب و عشایر در استان‌ها در سراسر کشور داشتیم. بنابراین، توجه‌مان معطوف به مراکز استان‌ها نبود و برنامه‌های مفصلی در روستا‌ها و مناطق عشایری تعریف کردیم.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در دولت سیزدهم ۱۶۲ کتابخانه اضافه شده و ۱۸ کتابخانه جابه‌جایی یا باز طراحی شده است. در حوزه کتابخانه‌های سیار شاهد رشد ۷۰ درصدی بودیم. یکی دیگر اتفاقات مهم این دوره توجه به حوزه کودک و نوجوان است. ما در این دوره ایجاد و توسعه کتابخانه‌های هدهد سفید، برگزاری جشنواره هدهد سفید، توجه به منابع کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی، تولید فصل اول برنامه تلویزیونی هدهد سفید و تقویت این کتاب‌ها را داشتیم.

رمضانی به گروه‌های خاص نظیر نابینایان، ناشنوایان و سالمندان اشاره کرد و افزود: ما تلاش کردیم در کتابخانه‌های عمومی به اقشار خاص توجه کنیم و امکاناتی برای آنها در نظر بگیریم. همچنین، تنوع در طراحی برای جذب جوانان، ایجاد فضا‌های تعاملی مانند اتاق علم و ... در کتابخانه‌های عمومی از اقدامات این دوره بود. 

وی چند نکات را متذکر شد که باید در دولت چهاردهم دنبال شود. از جمله اجرا شدن سند ملی خواندن، عضویت در کتابخانه‌های عمومی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، توسعه کتابخانه‌های سیار، تکمیل چرخه کتابخانه‌های مرکزی، تکمیل چرخه خدمات‌دهی در حاشیه شهر‌های بزرگ، تکمیل چرخه خدمات‌دهی به عشایر.

به گفته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ما هیچ کاری را در نهاد کتابخانه‌ها متوقف نکردیم. ما در شهر‌های فاقد کتابخانه پیشرفت‌هایی داشتیم، اما مجدد یکسری شهر‌ها اضافه شد. باید به نقطه‌ای برسیم که شهر فاقد کتابخانه در کشور نداشته باشیم. ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا پایان دولت سیزدهم (به فرض چهار سال) حداقل ۱۵۰ کتابخانه اضافه شود، که الان ۲۰ کتابخانه آماده و ۲۰ کتابخانه دیگر در حال آماده‌سازی است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.