سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست تخصصی شاهنامه پژوهی مطرح شد؛

آشنایی با تمدن گمشده ایران عهد کهن 

در سی‌امین نشست تخصصی شاهنامه پژوهی به بررسی تمدن گمشده ایران در عهد کهن پرداخته و توضیحاتی در مورد آن ارائه شد.

 سی‌امین نشست علمی، شاهنامه پژوهی تخصصی توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم به دبیری محمد رسولی، تاریخ‌دان و شاهنامه‌شناس برجسته، هوشنگ طالع و دیگر اساتید، صاحب‌نظران و شاهنامه‌پژوهان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، محمد رسولی با اشاره به «تاریخ محور» بودن شاهنامه، اظهار کرد: برخی تمدن‌ها و حکومت‌های قبل از تاریخ مکتوب، که از سوی مستشرقین و مورخین به عنوان تمدن‌ها و حکومت‌های مستقل منطقه ما و میان‌رودان مطرح می‌شود، همان بخش‌هایی از تمدن گمشده ایران عهد کهن هستند. 

این تاریخ‌دان گفت: هنگامی که سخن از ایران می‌شود یعنی پهنه‌ی گسترده‌ای که از شمال  رود سیحون و از جنوب تا  آن سوی خلیج فارس و دریای  ایران (عمان)  و از غرب تا میان رودان و قفقاز را در بر می‌گیرد، لذا همه‌ی تمدن‌های پیدا شده در این گستره (مانند تمدن آنائو، کاسی‌ها، اوراتور‌ها، آکد و...) صد در صد ایرانی بوده‌اند. 

رسولی ادامه داد؛ برخی از این تمدن‌ها و حکومت‌ها و استان‌ها، ساتراپ‌ها و مناطقی از زیر مجموعه شاهنشاهی ایران بزرگ بوده است. برای مثال؛ تمدن حکومت ایلام، چیزی نبوده، جز اینکه بخشی از حکومت لهراسپیان شاهنامه است. تمدن‌های خارج از این محدوده هم متاثر از تمدن ایران بوده‌اند. 

وی تاکید کرد: ملاک اصلی برای تاریخ و تحقیق در آن، کتاب شاهنامه است.   چون به قدر کافی به شاهنامه از سوی محققین تاریخ توجه نشده و این مسائل تاکنون پوشیده مانده است. هرچند ممکن است از سوی برخی اساتید و تاریخ‌دانان محل اشکال و ایراد واقع شود. 

محمد رسولی از تاریخ‌دانان و  شاهنامه شناسان نو‌اندیش است، که نظریات بکری درمورد شاهنامه و تاریخ دارد که بسیاری از آنها با  داده‌های تاریخی و باستان شناسی تطبیق می‌نماید. 

در ادامه، هوشنگ طالع پژوهشگر قدیمی شاهنامه و نویسنده کتاب «تاریخ ایران عهد کهن»،  با تأیید، موارد مطرح شده، افزود: دولت باید پژوهشکده تاریخ بر اساس شاهنامه تأسیس کند تا مطالب تاریخی شاهنامه مورد واکاوی قرار گیرند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.