سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اروپا باید برای شیوع ویروس آبله میمونی آماده باشد

مقام‌های بهداشتی هشدار دادند که اروپا باید برای شیوع سویه مرگبار ویروس «ام‌پاکس» یا «آبله میمونی» آماده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از شناسایی ویروس آبله میمونی در سوئد، «مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری» که در استکهلم مستقر است، اعلام کرد که احتمال ابتلا به این ویروس در اروپا «کم» است، اما کشور‌های این قاره باید برای شناسایی آن آماده باشند.

«پاملا رندی واگنر» مدیر این مرکز در بیانیه‌ای گفت: با توجه به ارتباط نزدیک میان اروپا و آفریقا، ما باید برای ورود موارد بیشتر ابتلا به این ویروس آماده باشیم.

در همین حال، دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت که در کپنهاگ پایتخت دانمارک مستقر است، هشدار داد که شناسایی ویروس آبله میمونی در سوئد «بیانگر ارتباط و به هم‌پیوستگی دنیا ماست. محدودیت‌های مسافرتی و بستن مرز‌ها کارساز نیست و باید از این روش‌ها پرهیز کرد.»

ویروس آبله میمونی در جمهوری دموکراتیک کنگو بشدت شیوع پیدا کرده و در سال جاری میلادی جان ۵۴۸ نفر را گرفته است. نیجریه، بروندی، کنیا، روآندا و اوگاندا نیز از شیوع این ویروس خبر داده‌اند.

همچنین آژانس بهداشت عمومی سوئد پنجشنبه اعلام کرد که یک مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی را شناسایی کرده است. این اولین مورد ابتلا به این ویروس در خارج از قاره آفریقاست.سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه برای دومین بار در دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری «آبله میمونی» وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی اعلام کرد.

آبله میمونی پیشتر در ماه می ۲۰۲۲ در سطح جهانی شیوع پیدا کرد و سازمان جهانی بهداشت از ژوئیه ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ اعلام وضعیت اضطراری کرد. در این مدت، حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا به آبله میمونی شناسایی شد که جان حدود ۱۴۰ تن را گرفت. آبله میمونی یک بیماری عفونی است که ویروس آن از حیوانات مبتلا به انسان منتقل می‌شود و همچنین بر اثر تماس فیزیکی نزدیک میان انسان‌ها نیز قابل انتقال است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.