سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اربعین حسینی (ع) بزرگ‌ترین رویداد معنوی و فرهنگی جهان اسلام

مدیر رادیو اربعین، پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) را بزرگ‌ترین رویداد معنوی و فرهنگی جهان اسلام دانست

عشق به اباعبدالله (ع) همه قاعده‌ها را در مسیر پیاده‌روی کربلا در ایام اربعین حسینی به هم می‌ریزد؛ هیچ نظم و قاعده دیگری برقرار نیست. هرچه هست شور و شیدایی و عشق و برادری و برابری است؛ شور و حالی که جنسی آسمانی دارد و این روز‌ها می‌توان آن را به‌وضوح در چشمان پرمحبت و دستان سخاوتمند برادران و خواهرانی نظاره کرد که تمام داروندارشان را برای پذیرایی از زوار کربلا در مسیر شهر‌های مرزی ایران تا کربلا در طبق اخلاص گذاشته‌اند. سال‌های سال است که پیاده‌روی به سمت کربلای معلی در ایام اربعین از سراسر عراق و همچنین شهر‌های مختلف کشورمان صورت می‌گیرد، اما چند سالی است که این پیاده‌روی رنگ و بوی دیگری گرفته و با استقبال غیرقابل وصفی در میان مردم جهان، به‌ویژه هم‌وطنانمان مواجه شده است، به‌طوری که سال گذشته شاهد پیاده‌روی میلیون‌ها نفر در مسیر‌های منتهی به کربلا و حضور آنان در اربعین حسینی در جوار بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) بودیم.

بی‌گمان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های عمومی سالانه در جهان، پیاده‌روی اربعین است که در این مراسم، شمار زیادی از شیعیان به‌سمت شهرکربلا در جنوب بغداد، به‌منظور جمع شدن در چهلمین روز شهات حسین بن علی (ع) راهی می‌شوند. این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نماد‌های همبستگی در جهان تشیع است. یکی از اقدامات ویژه معاونت صدا در ماه صفر راه‌اندازی رادیو اربعین است که فعالیتش را از اول صفر آغاز کرده است. با جواد تشکری، مدیر رادیو اربعین درباره آغاز کار یازدهمین سال این رادیو، گفتگو کرده‌ایم.

 جواد تشکری درباره آغاز یازدهمین سال فعالیت رادیو اربعین گفت: فعالیت رادیو اربعین از ۱۵ مرداد آغاز شده است و تا انتهای ماه صفر ادامه خواهد داشت. این رادیو در داخل کشور از طریق رادیونما و بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز و در نجف اشرف و کربلا نیز از طریق موج FM قابل دریافت است.

مدیر رادیو اربعین، پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) را بزرگ‌ترین رویداد معنوی و فرهنگی جهان اسلام دانست و گفت: این مراسم نه تنها نماد مقاومت و شکیبایی است، بلکه نمایانگر وحدت مسلمانان در سراسر جهان و مظهری از قدرت، عظمت اسلام و عشق به سیدالشهدا (ع) است.

وی افزود: شیعیان از سراسر جهان پیش از اربعین، در این حرکت عظیم و بی‌نظیر عاشقان اباعبدالله (ع) هم‌قدم می‌شوند. در این سفر روحانی، آنها عمود به عمود درس‌هایی از ایثار، ازخودگذشتگی، آزادی‌خواهی، ولایت و اطاعت از مولایمان علی (ع) را مرور خواهند کرد تا بر سر عهد و پیمان خود باقی بمانند. در این مسیر، رادیو اربعین با زائران اربعین حسینی (ع) قدم به قدم همراه مسیر خواهد بود.

تشکری در ادامه بیان کرد: ما در رادیو اربعین با افتخار این لحظات ناب عرفانی و معنوی را پوشش می‌دهیم و از شنوندگان دعوت می‌کنیم تا با ما همراه باشند.

مدیر رادیو اربعین اضافه کرد: رادیو اربعین سعی دارد انعکاس‌دهنده اتحاد، همبستگی و همدلی اجتماع عظیم مردم به جهانیان باشد و با اطلاع‌رسانی مناسب از آخرین وضعیت سفر به کربلا و پیاده‌روی اربعین از کارگروه‌های مختلف، زائران اربعین حسینی (ع) را آگاه کند.

تشکری در ادامه تأکید کرد: رادیو اربعین با هدف ایجاد ارتباط مستمر و زنده با مسئولان ستاد مرکزی اربعین و قرارگاه‌های مختلف در استان‌های کشور تعامل بسیاری دارد. این شبکه همچنین با نیروی انتظامی، مسئولان اجرایی، برخی نمایندگان مجلس، امامان جمعه، وعاظ و علما در ارتباط است و این تعاملات به شکل مطالبه‌گرایانه انجام می‌شود. این رادیو ویژه‌برنامه‌هایی را به‌صورت ۲۴ ساعته و زنده پخش می‌کند و این برنامه‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی برای مخاطبان طراحی و تدارک دیده شده است.

وی افزود: اجتماع اربعین حسینی (ع) فرصتی است برای بازاندیشی در اصول و ارزش‌های انسانی و دینی که پیوند عمیق‌تری میان پیروان این مکتب ایجاد می‌کند. رادیو اربعین این رسانه گرم تا پایان برگشت زائران اربعین حسینی با آنان همراه خواهد بود. با توجه به وضع آب‌وهوایی و مسائل بهداشتی، رادیو اربعین لحظه‌به‌لحظه توصیه‌های بهداشتی به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

تشکری درباره برنامه‌های رادیو اربعین تا پایان ماه صفر عنوان کرد: با توجه به شعار امسال اربعین «کربلا طریق الاقصی»، توجه ویژه‌ای به تحولات فلسطین و نسل‌کشی در غزه شده است. سعی داریم این موضوعات را برای مخاطبان تبیین کنیم. «همخوانی دعای فرج» در ساعت ۱۲:۰۰ و ۲۴:۰۰ توسط مخاطبان، بخش ویژه «سلام بر حسین (ع)» و پخش آن در ساعت‌های ۱۵:۰۰ و ۱۷:۰۰ و ۳:۰۰ و ۵:۰۰ (بخش‌هایی از زیارت عاشورا)، پخش «زیارت اربعین» در ساعت‌های ۶:۰۰، ۱۴:۰۰، ۲۱:۰۰ و ۲۳:۰۰، «قرار امام رضایی‌ها» و پخش آن در ساعت‌های ۸:۰۰ و ۲۰:۰۰ از ویژگی‌های جدول پخش امسال رادیو اربعین است. همچنین برنامک‌هایی برای مخاطبان تدارک دیده‌ایم که کاربردی و جذاب‌اند و در خلال برنامه‌های رادیو اربعین پخش می‌شوند.

وی درباره هم‌افزایی برنامه‌های شبکه رادیویی اربعین با شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی گفت: بخش‌هایی از رادیو اربعین به‌صورت زنده از شبکه پنج سیما هم پخش می‌شود. همچنین از ۱۳ صفر (۲۸ مرداد)، برنامه مشترکی با رادیو جوان از کربلای معلی داریم که به‌صورت زنده و در ساعت‌های ۵:۰۰ تا ۶:۰۰، ۱۶:۰۰ تا ۱۶:۴۵ و ۲۱:۰۰ تا ۲۲:۰۰ از موکب‌های مسیر عاشقی پخش می‌شود. در ادامه نیز رادیو جوان و رادیو اربعین از ساعت ۲۴:۰۰ تا ۱:۳۰ برنامه مشترکی از استودیوی رادیو اربعین با عنوان «هیئت حضرت علی‌اکبر (ع)» دارند که به‌صورت زنده برای مخاطبان این دو شبکه پخش خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.