سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چشم‌انداز وضعیت اراضی اشغالی پس از جنگ غزه

جنگ غزه عمق بحران را در اراضی اشغالی آشکار کرده و این رژیم را در مسیر نابودی و آینده‌ای تاریک قرار داده است.

در زمان ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، این رژیم مدعی بود که از قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند و «برابری کامل حقوق اجتماعی و سیاسی را برای همه ساکنانش فارغ از مذهب، نژاد یا جنسیت تضمین خواهد کرد» و «به اصول منشورسازمان ملل» وفادار خواهد بود.

چشم‌اندازی که هرگز محقق نشد
 از همان ابتدا، این چشم‌انداز هرگز محقق نشد؛ بالاخره برای نزدیک به دو دهه پس از امضای اعلامیه، فلسطینیان در اراضی اشغالی تحت حکومت نظامی رژیم صهیونیستی زندگی می‌کردند.

اکنون جنگ غزه و بحران قضایی پیش از آن، ادامه این راه را بیش از هر زمان دیگری دشوار کرده و رژیم صهیونیستی را به نقطه شکست رسانده است.

رژیم صهیونیستی در مسیری فزاینده خشن و ویرانگر قرار دارد؛ تا زمانی که این رژیم مسیر خود را تغییر ندهد، ادعا‌های تأسیس آن به کلی ناپدید خواهند شد، زیرا به آینده‌ای تاریک‌تر می‌رود، آینده‌ای که در آن ارزش‌های غیرلیبرال هم کابینه و هم جامعه را تعریف می‌کنند.

مسیری دشوار برای رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی در مسیری قرار دارد که به‌طور فزاینده‌ای در رفتار خود نه‌ تنها با فلسطینی‌ها، بلکه با شهروندان خود، سرکوبگرانه است، ممکن است به سرعت بسیاری از دوستانی را که هنوز دارد از دست بدهد.

این رژیم جدا از جهان، ممکن است با آشفتگی در داخل از بین برود، زیرا شکاف‌های گسترده‌ای که تهدید می‌کند خود این رژیم را متلاشی کند.

وضعیت مخاطره‌آمیز در اراضی اشغالی چنان است که این چشم‌انداز‌ها به هیچ عنوان عجیب‌وغریب نیستند.

پایان صهیونیسم
عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در زمانی که رژیم صهیونیستی با بی‌ثباتی داخلی شدیدی مواجه بود، ضربه بزرگی به این رژیم زد.

از سال ۱۹۹۶، ۱۱ کابینه مختلف در اراضی اشغالی وجود داشته که به‌طور متوسط ​​هر ۲.۵ سال یک کابینه جدید تشکیل می‌شود؛ ۶ مورد از آنها از سوی نخست‌وزیر فعلی یعنی بنیامین نتانیاهو ریاست شده است.

در سال ۲۰۲۳، نتانیاهو و متحدان راست افراطی او برای لایحه اصلاح قضایی که به دنبال کاهش چشمگیر نظارت دیوان عالی بر کابینه بود، فشار آوردند.

نتانیاهو امیدوار بود که اصلاح پیشنهادی از او در برابر پرونده جنایی جاری محافظت کند. رژیم صهیونیستی در مسیر کنونی خود در جهتی عمیقا غیرلیبرال حرکت می‌کند.

انزوای رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی غیرلیبرال همچنان از چند کشور، از جمله آمریکا حمایت اقتصادی خواهد داشت، اما از نظر سیاسی و دیپلماتیک از جامعه جهانی، از جمله بیشتر کشور‌های گروه ۷، منزوی خواهد بود.

جنگ غزه باعث تشدید اختلاف‌های سیاسی در داخل اراضی اشغالی شده است، به‌ویژه بین گروه‌های دست راستی که از اقدام‌های نظامی و امنیتی حمایت می‌کنند که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را کاملا نادیده می‌گیرند و سایرین که خواستار رویکرد آشتی‌جویانه‌تر در قبال فلسطینی‌ها هستند.

منبع: میزان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
چطور شده این شمپانزده ها باید امنیت داشته باشند