سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی بابایی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

بین مجلس و دولت نگاه تعاملی وجود دارد/ تاکید پزشکیان بر قوانین بالادستی

برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به موضوع بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس اول مجلس اظهار کرد: این اولین باری است که شروع مجلس با آغاز کار دولت همزمانی پیدا کرده است و ما هنوز در حالی که کمیسیون‌های تخصصی را تشکیل نداده بودیم با یک حادثه مواجه شدیم و رئیس جمهور کشور شهید شد.

کمیسیون‌های مجلس از همان روز اعلام لیست کابینه کار خود را آغاز کردند

وی افزود: از روزی که آقای پزشکیان لیست کابینه خود را به مجلس ارسال کردند کار کمیسیون‌های تخصصی شروع شد و همه وزرا در حال پاسخ دهی پیرامون برنامه‌های خود به نمایندگان هستند و فرصت کافی در اختیار وکلای ملت و کاندیداهای وزارتخانه‌ها قرار گرفت تا صحبت‌های خود را به صورت کامل بیان کنند.

حاجی بابایی تصریح کرد: روز شنبه رئیس جمهور گزارشی را به مجلس ارائه خواهد کرد، به طوری که دو ساعت و نیم وقت دارد تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند. ۵ نماینده به عنوان موافق و ۵ نماینده به عنوان مخالف درباره هر وزیر صحبت خواهند کرد و پس از آن وزرا پیشنهادی فرصت دفاع از خود را خواهند داشت. همچنین بعد از قرائت گزارش کمیسیون نمایندگان موافق و مخالف نطق می‌کنند.

برگزاری جلسات رای اعتماد چهار روز کاری زمان می‌برد 

نایب رئیس اول مجلس متذکر شد: وزرای پیشنهادی در طی ۳۰ دقیقه‌ای که فرصت دفاع از خود را دارند می‌توانند بخشی از زمان خود را در اختیار یک نماینده یا شخص رئیس جمهور قرار دهند تا به دفاع از آنها بپردازد لذا حدود ۳۶ ساعت زمان لازم است تا جلسه رای اعتماد برگزار شود و بنابراین در چهار روز کاری این امر را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: چنانچه برخی اعضای کابینه پیشنهادی رای نیاورند آن وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره خواهند شد و رئیس جمهور به مدت سه ماه فرصت دارد تا گزینه جدید خود را معرفی کند امیدوار هستیم که دولت بتواند در پایان هفته آینده کار خود را پرقدرت آغاز کند. 

حاجی بابایی تاکید کرد: در این دوره یک نگاه تعاملی بین دولت و مجلس وجود دارد چرا که هم رئیس جمهور در معرفی کابینه خود نهایت دقت را به خرج داد و مجلس نیز تلاش خواهد کرد تا دولت بتواند با قدرت کار خود را آغاز کند و اهداف بلند خود را پیگیری کند.

نایب رئیس اول مجلس گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس طی ۷ روز وزرای پیشنهادی باید در کمیسیون‌ها حاضر شوند که هیئت رئیسه این برنامه را تنظیم کرد و برای وزرا برنامه‌ریزی کرد که چه ساعاتی و چگونه در کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند، کارها با نظم انجام شد البته جلسات تا پاسی از شب ادامه داشت و فشار بسیاری روی نمایندگان بود.

پزشکیان بر قوانین بالادستی تاکید دارد 

حاجی بابایی بیان کرد: سالیان قبل جلسات بیرون از مجلس برگزار می‌شد و در این دوره کلیه جلسات در درون پارلمان تشکیل شد و هیچ حاشیه‌ای وجود نداشت. همچنین در این دوره بحث‌های خارج از عرف نیست پیش نیامد البته گاهی اوقات مباحث به سمت چالشی شدن پیش رفت اما احترام و نظم جلسات رعایت شد. 

وی افزود: یکی از نکات مثبت آقای پزشکیان این است که بر قوانین بالادستی تاکید دارد و مهم‌ترین قانونی که ما مصوب کردیم برنامه هفتم توسعه است که در واقع باید برنامه همه وزرا باشد. لذا در کمیسیون‌ها از وزرا سوال نمی‌شد که چه برنامه‌ای دارند بلکه سوال این بود که چه طرحی برای اجرای برنامه هفتم توسعه دارند و همچنین چگونه می‌خواهند با دولت در سایر امور همکاری کنند.

حاجی بابایی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی به شدت روی برنامه هفتم توسعه حساسیت دارد چرا که این برنامه باید گره‌های کور اقتصادی و کشور را حل کند و رهبر معظم انقلاب نیز روی آن تاکید دارند. 

نایب رئیس اول مجلس گفت: نظر کمیسیون‌های تخصصی اثر بسیار بالایی دارد و می‌تواند در رای آوری وزرای پیشنهادی نقش بسزایی ایفا کند. و بنده در کمیسیون آموزش تحقیقات هستم و دو وزیری که کمیسیون بنده کمیسیون تخصصی آنها بود توانستند نظر مثبت ما را جلب کنند و رای آوردند.

وی ادامه داد: البته گاهی پیش می‌آید که یک فرد در کمیسیون نظر مثبت اکثر اعضا را کسب می‌کند اما موفق نمی‌شود در صحن رای بیاورد و همه چیز ممکن است.

حاجی بابایی با اشاره به اولویت‌های کشور گفت: اکنون وضعیت معیشت مردم خوب نیست و مجلس و دولت باید در این امر پاسخگو باشند و وزرای پیشنهادی باید با حفظ وفاق ملی به بهبود وضعیت مردم بیندیشند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
از آقای حاجی بابایی برای آگاهی دادن واقعیت موردهای مورد نیاز مردم وروشن کردن افکار با قوانین وپاسخ به سوالات ملت من وخانواده ام از شما ومجری محترم ودست اندرکاران تشکر وقدردانی میکنیم
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
مجلس و دولت محترم
ما جمعی از پرسنل زحمتکش دانشگاه علوم پزشکی قزوین درخواست رسیدگی به اختلاس و ضعف شدید مدیریتی داتشگاه داریم
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
درخواست رسیدگی سریع
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
ایکاش همیشه نگاه تعاملی داشته باشند وگرنه مردم باید بابتش چوب شو بخورند
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
اگه کسی توانست با همین آقای حاج بابایی ، تماس تلفنی گرفت ، جایزه داره . ایشان به هیچ عنوان تلفن همراه خودش را پاسخ نخواهد داد . در هر زمان حتی روزها و ساعات تعطیل مجلس. یعنی ۹۹ درصد نمایندگان مجلس اینگونه هستند. نگاه آنها به مردم نگاه ارباب و رعیتی هست. نگاه بالا دستی و پایین دستی هست!!!!!!!!