سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف پروتئینی که پیری مغز را کند می‌کند

دانشمندان پروتئینی را کشف کرده‌اند که به حفظ سلول‌های عصبی سالم و افزایش جوانی مغز کمک می‌کند.

این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که با افزایش سن، بدن ما و همه قوای آن تغییر می‌کند. مغز نیز از این قاعده طبیعی جدا نیست و سلول‌های آن هم با روند پیری مواجه می‌شوند و دائما در حال تغییر هستند. پیر شدن مغز نوعی سیر طبیعی است که برای همه به یک شکل بروز نمی‌کند، اما عموما عملکرد حافظه، سرعت یادگیری و آگاهی از محیط اطراف با افزایش سن کمتر می‌شود.

معمولا افراد مسن با انجام همزمان چند کار باهم مشکل دارند و شاید برای برخی هم حتی یافتن جملات و کلمات دشوار باشد. به هر حال این روند در هر فردی به شکل متفاوتی خود را نشان می‌دهد.  

اغلب اوقات افراد مسن به خاطر اختلال حافظه و آلزایمر مضطرب می‌شوند و آن را با پیری مغز یکسان می‌دانند. اما حقیقت این است که اصلا اختلال حافظه و آلزایمر روند طبیعی در مغز نیست و باید به دنبال راهکاری برای جوان ماندن مغز باشید.

به دنبال اهمیت این موضوع، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با انجام تحقیقاتی کشف کرده‌اند که پروتئینی به نام TMEM۱۶F به حفظ سلول‌های عصبی سالم و افزایش جوانی مغز کمک می‌کند. 

براساس گزار ش MedicalXpress دانشمندان بر روی مطالعه پروتئین TMEM۱۶F تمرکز کردند که نقش کلیدی در حفظ پایداری دیواره سلولی (غشاء) را دارد. آن‌ها دریافتند که با افزایش سن، غلظت این پروتئین در نورون‌ها کاهش می‌یابد که بر عملکرد و توانایی مغزی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

آزمایش‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که افزایش مصنوعی سطح TMEM۱۶F در حیوانات مسن‌تر، مهارت‌های ذهنی و حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد. دانشمندان خاطرنشان کردند که این جوان‌سازی مغز می‌تواند پایه‌ای برای ایجاد استراتژی‌های جدید و مؤثر به منظور درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله بیماری آلزایمر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای معرفی درمان‌های تجربی مبتنی بر هدف قرار دادن TMEM۱۶F در عمل بالینی مورد نیاز است.

پیش از این نیز ارتباطی بین فشار خون بالا و بیماری آلزایمر پیدا شده بود.

منبع: gazeta.ru

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.