سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توضیحات میراث فرهنگی اصفهان در مورد تخریب شبستان مسجد کازرونی

شبستان مسجد کازرونی اصفهان با مجوز میراث فرهنگی تخریب شد.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به تخریب شبستان مسجد تاریخی کازرونی اصفهان با مجوز میراث فرهنگی گفت: طبق موافقت معاونت وقت میراث فرهنگی اصفهان اجازه تخریب شبستان مسجد کازرونی داده شده و بر این اساس امروز هیات امنا اقدام به تخریب کرده است.


شهرام امیری افزود: تخریب شبستان و نوسازی نباید به حیاط واجد ارزش مسجد کازرونی آسیبی وارد کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.


وی گفت: تخریب شبستان باید با حضور ناظر میراث فرهنگی رخ بدهد و این ناظر از سوی مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان انتخاب شده است.


یکی از نمازگزاران مسجد کازرونی گفت: مجوز تخریب از سوی میراث فرهنگی صادر شده، اما ناظر این نهاد در محل حضور نداشته است.


جمعه هفته گذشته، بخش‌هایی از شبستان و کاشیکاری محراب شبستان مسجد واجد ارزش کازرونی توسط هیات امنا تخریب، اما این عملیات با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان متوقف شد.


طرح تخریب و نوسازی شبستان مسجد کازرونی در ماه‌های گذشته از سوی معاونت میراث فرهنگی اصفهان مجوز گرفته است و شنبه گذشته، مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در حضور نمازگزاران، هیات امنا و خبرنگاران گفت: هیات امنا در حضور ناظر میراث فرهنگی می‌تواند شبستان مسجد را تخریب کند و اگر به مکان‌هایی که در مسجد واجد ارزش تاریخی تشخیص داده شده، تعرضی شود، مجرمان به دادگاه کیفری فرستاده می‌شوند و باید عین به عین اثر را مرمت کنند.


مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان در محله عباس آباد است که به دست علی اکبر کازرونی بنا شد.
برخی کارشناسان پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی معتقد بودند این مسجد تداوم معماری گذشته و دوره گذار آن است و برای همین همه بنای آن باید حفظ شود.


معماری دوره گذار و حفظ تداوم معماری گذشته در مسجد کازرونی، چرخش هنرمندانه شبستان این مسجد رو به قبله و همچنین آثار کاشی‌کاری و خطاطی آن به خط نستعلیق از ویژگی‌های بارز این اثر تاریخی است.

برچسب ها: تخریب ، شبستان ، مسجد ، کازرونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.