سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمام ظرفیت‌های ملی و استانی برای تکمیل پروژه‌های آبی جنوب سیستان و بلوچستان به کار گرفته می‌شود

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وزارت نیرو به موضوع تامین آب شرب پایدار در جنوب سیستان و بلوچستان توجه ویژه‌ای دارد و از کلیه ظرفیت‌های آبی و اعتباری برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد.

ذوالفقار مهدی‌زاده در سفر به سیستان و بلوچستان که به منظور بررسی میدانی پروژه‌های آبرسانی شهرستان‌های جنوبی صورت گرفت، بیان کرد: با توجه به ظرفیت ویژه سد‌های جنوب استان، علاوه بر طرح افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن چابهار – کنارک، اجرا و تکمیل خطوط انتقال پایین دست سد‌های کهیر، زیردان و پیشین برای آبرسانی به ۶ شهر و ۵۸۲ روستای جنوب سیستان و بلوچستان با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفر در قالب طرح‌های متعدد در دست اجرا قرار دارد.
 
وی، اظهار کرد: موقعیت ویژه چابهار و کنارک و ظرفیت‌های اقتصادی ویژه موجود در این منطقه، رونق کسب و کار و در نتیجه افزایش جمعیت را می‌تواند رقم بزند، با توجه به این مهم وزارت نیرو پیش‌بینی‌های لازم را برای آبرسانی پایدار به این منطقه در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی افزود: در همین راستا انتقال آب از سد کهیر به شهر‌های چابهار و کنارک و روستا‌های پایین دست مطالعه و مصوب شده و اجرای خط انتقال به روستا‌ها در قالب جهاد آبرسانی با تامین لوله توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده است.
 
مهدی زاده گفت: اجرای خطوط و مخازن ذخیره برای انتقال آب از سد پیشین به کلیه نقاط جمعیتی شهرستان دشتیاری در فاز‌های مختلف در قالب طرح جهاد آبرسانی، توسعه سواحل مکران و طرح ملی مجتمع‌های روستایی در حال انجام است که با تکمیل آن شاخص آب شرب شهرستان دشتیاری ۱۰۰ در صد خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: انتقال آب از سد زیردان به بیش از ۳۰۰ روستا با وارد مدار شدن تصفیه خانه تکمیل شده و برای توسعه طرح در منطقه تلنگ شهرستان قصر قند پیش بینی‌های اعتباری جدید در حال انجام است، طی ماه گذشته با تکمیل خط انتقال لاتیدان آب به روستا‌های دمبدف رسیده و اولین روستای بخش مرکزی چابهار به آب پایدار متصل شد.
 
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: بهره برداری آزمایشی از تصفیه خانه روستایی سد شیرگواز از ابتدای مرداد ماه آغاز شده است که پس از شست و شوی خطوط انتقال، آب شرب برای بیش از ۷۰ روستای شهرستان دشتیاری فراهم خواهد شد.
 
وی ادامه داد: وزارت نیرو از کلیه منابع اعتباری در اختیار از جمله ردیف‌های متمرکز ملی، مجتمع‌های آبرسانی روستایی، جهاد آبرسانی، تنش آبی و توسعه سواحل مکران برای ارتقای شاخص‌های آب و فاضلاب در جنوب استان در راستای پیشبرد و تکمیل طرح‌ها استفاده خواهد کرد.
 
این گزارش می‌افزاید، معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، به منظور بررسی میدانی پروژه‌های آبرسانی شهر‌ها و روستا‌های چابهار، کنارک و دشتیاری به سیستان و بلوچستان سفر و در اولین مقصد بازدید میدانی خود در جنوب استان، روند پیشرفت پروژه‌های اجرایی در محل سد مخزنی کهیر شامل مخازن ذخیره و تصفیه‌خانه آب را که توسط شرکت آب نیروی ایران در مرحله احداث قرار دارد، بررسی کرد.
 
در جریان بازدید از منطقه کهیر، مقرر شد احداث ایستگاه پمپاژ جدید و شروع عملیات اجرایی خط انتقال با لوله به قطر ۷۰۰ میلیمتر در قالب طرح جهاد آبرسانی به گونه‌ای اجرا شود که به ترتیب روستا‌های مسیر خط به آب پایدار سد متصل شوند.
 
وی در ادامه، از آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک بازدید و پیشرفت سازه‌های جدید در طرح افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن و تجهیزات در حال نصب برای ارتقای این طرح را کنترل و بررسی کرد و طی بازدید از مسیر‌های اجرا شده خط انتقال از آب‌شیرین‌کن کنارک تا ورودی منطقه آزاد مقرر شد که نقاط آسیب دیده ناشی از سیلاب به گونه‌ای اصلاح شود که امکان بهره‌برداری ۲۲ کیلومتر از خط انتقال طی ۲ ماه آینده فراهم شود.
 
بر اساس این گزارش، ذوالفقار مهدی‌زاده، از تاسیسات آب شهر‌ها و روستا‌های ساحلی سیستان و بلوچستان و آبگیر و واحد‌های شیرین‌سازی کارخانه آب‌شیرین‌کن چابهار کنارک بازدید و بر تسریع پروژه توسط پیمانکار تاکید کرد.
 
وی در ادامه سفر خود، از تصفیه‌خانه آب شهر چابهار به ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه بازدید و از نزدیک در جریان موانع اجرایی این طرح در دست احداث قرار گرفت.
 
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور در جریان سفر به شهرستان دشتیاری نیز روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرای این شهرستان را بررسی کرد.

برچسب ها: وزارت نیرو ، تنش آبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.