سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه ارز دیجیتال را به کودکان آموزش دهیم؟

فرزند شما می‌تواند روی ارزی سرمایه‌گذاری کند که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، اما اگر رمز‌ارز خریداری‌شده توسط فرزندتان یک پروژه فیک باشد کل پول او از بین خواهد رفت.  

 رمزارز‌ها مفهومی نسبتا جدید برای اکثر والدین هستند و می‌توانند بسیار پیچیده به نظر برسند. در این نوشتار در‌صدد آن هستیم آنچه لازم است بدانید تا به شما کمک کند در‌مورد ارز‌های دیجیتال با فرزندان خود صحبت کنید. ارز‌های دیجیتال یک پدیده نسبتا جدید هستند و بسیاری از ما ممکن است برای سوالات کودکان یا نوجوانان در‌مورد آنها جوابی نداشته باشیم.

اما پیشرفت‌های تکنولوژیکی به این سمت می‌رود که ارز‌های دیجیتال احتمالا در زندگی مالی آینده فرزند شما نقش بزرگی خواهند داشت؛ بنابراین مهم است که گفتگو در‌مورد آنها را زودتر شروع کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا رمزارز‌ها را بشناسید و با اطلاعات ضروری این حوزه آشنا شوید؛ و پس از این می‌توانید به راحتی در‌مورد ارز‌های دیجیتال با فرزندتان صحبت کنید. 

رمزارز‌ها چه هستند و چه زمانی به جریان مالی تبدیل شدند؟
رمزارز‌ها شکلی از پول دیجیتال هستند که از طریق یک سیستم غیرمتمرکز اداره می‌شوند، به این معنی که تنظیم مقررات آنها توسط بانک‌ها یا دولت‌ها انجام نمی‌شود. ارزش آنها، مانند پول سنتی، براساس عرضه و تقاضا و سپس توسط الگوریتم‌ها تضمین می‌شود. 

ارز‌های دیجیتال با راه‌اندازی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به یک جریان مالی تبدیل شدند. از آن زمان، هزاران ارز دیجیتال دیگر ایجاد شده است. برخلاف پول سنتی، شما نمی‌توانید ارز‌های دیجیتال فیزیکی را نگه دارید. در عوض، آنها را در کیف پول دیجیتال خود یا در یک بلاک‌چین ذخیره می‌کنید، که شبیه یک صفحه اکسل است که تاریخچه خرید‌های شما روی آن قرار گرفته است. وقتی از یک ارز دیجیتال برای خرید چیزی استفاده می‌کنید، مانند پرداخت پول نقدی است که مستقیما به فروشنده می‌پردازید. زمانی که رمزارز از کیف پول دیجیتال شما برداشت شد و در کیف پول شخص دیگر نشست، شما دیگر نمی‌توانید نظر خود را تغییر دهید یا آن را لغو کنید. اگرچه تجارت در ارز‌های دیجیتال به سرفصل اخبار مالی تبدیل شده، پذیرش ارز‌های دیجیتال مختلف هنوز به‌عنوان یک روش پرداخت جهانی مورد پذیرش همه کشور‌ها قرار نگرفته است. 

جذابیت ارز‌های دیجیتال چیست؟
استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده می‌تواند سریع و ساده باشد، به‌طوری که موسساتی مانند بانک مرکزی کشور‌های مختلف نیز به دنبال ایجاد ارز‌های دیجیتالی خود با استفاده از برخی از فناوری‌های مشابه هستند. برخی از مردم همچنان معتقدند برای جلوگیری از تورم یا ایمن نگه داشتن تراکنش‌های مالی خود بانک‌ها، دولت باید دست از کنترل‌گری پول‌های ملی بردارند و جایگزین کردن پول ملی با ارز دیجیتال بهترین روش برای رسیدن به این مقصود است. 

خطرات ارز‌های دیجیتال چیست؟
برخلاف امور مالی سنتی، بخش کریپتو تا حد زیادی قانونمند نشده است و ارزش هر ارز دیجیتال براساس تقاضای مردم برای خرید و استفاده از آن تعیین می‌شود. 

وقتی در دارایی‌های سنتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، بانک‌ها از نظر قانونی موظف هستند هر ریسکی را که می‌تواند به سرمایه‌گذاری شما آسیب بزند و ارزش آن دارایی را کاهش دهد، به شما اطلاع دهند. اما در کریپتو، این‌طور نیست. این اساسا یک تراکنش رایگان برای همه است و تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر و سریع به این معنی است که شما هنگام خرید و فروش کاملا مستقل هستید. 

ارز‌های دیجیتال نیز یک پدیده نسبتا جدید هستند و طبعا درصد ریسک بالاتری نسبت به سایر دارایی‌ها دارند. فرزند شما می‌تواند روی ارزی سرمایه‌گذاری کند که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، اما اگر رمز‌ارز خریداری‌شده توسط فرزندتان یک پروژه فیک باشد کل پول او از بین خواهد رفت. 

آموزش ارز‌های دیجیتال برای کودکان

۵ تا ۸ساله 
استفاده از بعضی هنر‌ها و کاردستی برای آموزش ارز دیجیتال به کودکان یکی از راه‌های انجام این کار این است که آنها را به چالش بکشید تا یک سکه رمزنگاری مخصوص خود طراحی کنند. توضیح دهید که آنها می‌توانند یک ارز دیجیتال جدید به صورت فیزیکی و کاردستی برای خود ایجاد کنند. هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. ایجاد رمزارز واقعی نیاز به کدنویسی دارد و مناسب زمانی است که آنها کمی بزرگ‌تر هستند، اما در حال حاضر می‌توانید در‌مورد اینکه سکه ارز دیجیتال خودشان چگونه می‌تواند باشد و ارزش آن چقدر است صحبت کنید. آنها را وادارید تا برای آن اسم انتخاب کنند. 

۸ تا ۱۲ساله
کریپتوکارنسی موضوع پیچیده‌ای است، بنابراین گفتگو را با صحبت در‌مورد ارز‌های دیجیتال یا مجازی که در بازی‌هایی که آنلاین انجام می‌دهند و ممکن است با آنها آشنا باشند، شروع کنید. اینها توکن‌های خاصی هستند که می‌توانید خریداری کنید و به شما این امکان را می‌دهند تا در ارتقای بازی یا موارد دیگر از آنها استفاده کنید. این توکن‌ها فقط در همان بازی ارزش دارند. البته یک نکته را بدانید. اگر در یک بازی دیجیتالی، به‌عنوان پاداش توکن بگیرید امکان نقد کردن آن و تعویضش با دلار وجود دارد. 

 ارز‌های مجازی درون بازی باید توسط بازیکنان خریداری شود یا ممکن است راه‌هایی برای کسب سکه در حین بازی وجود داشته باشد. شما نمی‌توانید مانند پول فیزیکی آنها را لمس کنید، اما می‌توانید آنها را در حساب بازی خود ببینید و در بازی از آنها استفاده کنید. شایان ذکر است که آنها «ارزش ثابت» تعیین‌شده‌ای ندارند، و تبدیل سکه‌های مجازی به پول واقعی امکانپذیر نیست مگر آنکه این ارز‌ها در صرافی‌ها لیست شده باشند و بشود با انتقال به صرافی، آنها را فروخت. با اینکه این سکه‌ها ارزش واقعی ندارند، اما پولی که برای خرید آنها خرج می‌شود، ارزش دارد. ارزش ارز‌های مجازی در بازی‌ها براساس آنچه مردم مایل به خرید آنها هستند تعیین می‌شود.

۱۲ تا ۱۸ساله
برای نوجوانانی که احتمال بیشتری برای مواجهه با فرصت‌های رمزنگاری دارند، لازم است در‌مورد خطراتی که ممکن است با ارز‌های دیجیتال برای آنها پیش بیاید صحبت کنیم. 

باند‌های جنایی سازمان‌یافته که به دنبال پولشویی غیرقانونی هستند، عمدتا جوانان را هدف قرار می‌دهند تا از طریق اینستاگرام و تیک‌تاک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی از آنها به‌عنوان طعمه استفاده کنند. آنها از نوجوانان برای جابه‌جایی یا دریافت پول از صرافی‌های ارز‌های دیجیتال با وعده پرداخت با ارز‌های دیجیتال سوءاستفاده می‌کنند. 

همچنین مهم است تاکید کنیم ارز‌های دیجیتال تا چه حد می‌توانند نوسان داشته باشند. آنها به روشی مشابه ارز‌های خارجی کار می‌کنند که بسته به روند بازار و عرضه و تقاضا در نوسان هستند، اما توسط بانک مرکزی یا دولت پشتیبانی یا مدیریت نمی‌شوند. 

داستان چند برابر کردن پول برای نوجوانان (و حتی بزرگسالان!) موضوع جذابی است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که همه سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری پایان خوشی ندارند. اطمینان حاصل کنید که آنها ابتدا تحقیقات خود را انجام می‌دهند و از کلاهبرداری‌های رایج آگاه هستند. آنها را تشویق کنید تا در‌مورد هر فرصت بالقوه ارز دیجیتال که ممکن است در نظر داشته باشند با شما صحبت کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.