سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتباط بین فشار خون بالا و آلزایمر کشف شد

نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که فشار خون بالا درمان نشده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا کشف کردند که افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.  

محققان خاطرنشان کردند که فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی سکته مغزی و بیماری‌های عروق مغزی است. برخی تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که مصرف دارو‌های فشار خون بالا احتمال ابتلا به زوال عقل را به طور کلی کاهش می‌دهد. با این حال، چگونگی تاثیر فشار خون بر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هنوز به درستی شناخته نشده است.

برای فهمیدن این ارتباط و چگونگی تاثیرگذاری فشار خون بر بیماری آلزایمر، محققان متاآنالیز مطالعاتی را انجام دادند و به رابطه بین بیماری آلزایمر و معیار‌های مختلف فشار خون پرداختند. در مجموع، محققان داده‌های ۳۱۲۵۰ شرکت کننده از ۱۳ کشور با میانگین سنی ۷۲ سال را تجزیه و تحلیل کردند.

از کل شرکت کنندگان، ۹ درصد فشار خون درمان نشده داشتند، ۵۱ درصد تحت درمان و مصرف دارو بودند، ۳۶ درصد فشار خون نداشتند و ۴ درصد به عنوان نامشخص طبقه‌بندی شدند. پس از بررسی نتایج درمورد سن، جنس و سطح تحصیلات، مشخص شد که افراد مبتلا به فشار خون بالا درمان نشده، ۳۶ درصد بیشتر از افراد بدون فشار خون بالا و ۴۲ درصد بیشتر از افرادی که فشار خون دارند، اما دارو مصرف می‌کنند، در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

قبلاً پزشکان آزمایش‌هایی را برای افراد بالای ۴۵ سال انجام داده بودند.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شد.

منبع: gazeta.ru

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.