سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف بنای تاریخی در تربت‌حیدریه پس از نشست زمین

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه از کشف بقایای آسیاب تاریخی در روستای قلعه‌نو این شهرستان پس از نشست زمین خبر داد.

علی محمدی با بیان اینکه پس از فعال شدن اعضاء انجمن میراث فرهنگی روستای قلعه‌نو تاکنون چهار اثر تاریخی در داخل روستا شناسایی شده است، گفت: بقایای آسیاب تاریخی از زیر یکی از خیابان‌های روستای قلعه‌نو این شهرستان کشف شده است.

وی بیان کرد: قسمتی از این خیابان قبلاً نشست کرده بود همچنین قدیمی‌های روستاها هم تائید کردند که در گذشته آسیابی در این منطقه بوده که پس از برداشت‌هایی که انجام دادیم سقف و بقایای آسیاب کاملاً مشهود شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه اکنون در حال انجام کارهای تکمیلی، آواربرداری و احیاء مجدد آن هستیم، گفت: تلاش می‌شود هرچه سریع‌تر این بنا را از زیر خاک بیرون بیاوریم.

وی قدمت این بنای تاریخی را مربوط به دوران قاجاریه دانست و افزود: در گذشته هم پنج حوض انبار کشف شده که اکثراً مربوط به دوره قاجاریه بوده است.

محمدی در خصوص قدمت تاریخی روستای قلعه‌نو گفت: گرچه در روستای قلعه‌نو آثاری از دوران صفویه داریم اما بیشتر معماری مربوط به دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است، به عنوان یکی از قلعه‌های دارای چهار برج بوده و آب انباری به جز این آسیاب نیز تاکنون شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه این آثار قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارند، اظهار کرد: تاکنون کارهای مرمتی و احیاء دو بنا انجام شده و به زودی یکی به مرکز فرهنگی تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌حیدریه تصریح کرد: در سرای امین هم حوض انباری با معماری خاص کشف شد که اکنون به جاذبه زیبایی تبدیل شده و افراد بسیاری از آن بازدید داشته‌اند. حتی مغازه‌داران این مکان نیز معماری فضا را به صورت سنتی اجرا کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ روستای شهرستان دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شاخص هستند، افزود: این آثار می‌تواند در روستاها تحولی در حوزه گردشگری ایجاد کند.

روستای قلعه نو یکی از روستاهای تاریخی و قدیمی شهرستان بوده که هنوز بقایای برج تاریخی، آب انبار و آسیاب در ضلع جنوبی روستا مشهود است. همچنین در راستای معرفی بهتر روستا، اقامتگاهی بوم‌گردی همراه با موزه مردم شناسی ایجاد شده که با استقبال گردشگران و مسافران روبرو شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.