سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مگس مدیترانه‌ای سه هزار هکتار از باغ‌های کاشان را آلوده کرد

سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت «مگس میوه مدیترانه‌ای» آلوده شده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی کاشان گفت: هرچند باغداران کاشانی با روش‌های کنترلی استفاده از تله، طُعمه‌پاشی و سایر روش‌های مبارزه با این آفت تا حدی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های خود شده‌اند، اما در مجموع هجوم این آفت سبب ایجاد خسارت در منطقه شده است.


علی محلوجی افزود: این مگس یکی از ۱۰ آفت مهم خسارت‌زا برای بیش از ۲۵۰ گونه محصول کشاورزی است و در بین آنها بیش از همه به، هلو، شلیل، مرکبات، خرمالو، سیب، گلابی، انار، انجیر، آلو، انگور و بعضی از گیاهان زراعی یکساله حمله و خسارت اقتصادی وارد می‌کند.


محلوجی گفت: لارو این مگس با تغذیه از گوشت میوه، کل محصول را به یک توده آبدار غیرقابل خوردن تبدیل می‌کند و سبب ریزش میوه‌های آلوده روی زمین می‌شود.

وی اظهار کرد: آلودگی کاشان به این آفت در اواخر تابستان ۱۳۹۴ به ثبت رسید و در اواخر سال جاری نیز برای نهمین سال متوالی حضور آن در این شهرستان محرز شد.

رییس جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: هر سال با تشکیل شبکه مراقبت در شهرستان کار رصد، ردیابی و پایش جمعیت آفت مذکور در کاشان انجام می‌شود و در صورت افزایش جمعیت و لزوم مبارزه، ترکیبات لازم بصورت رایگان بین باغداران توزیع می‌شود.

محلوجی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی به منظور آموزش باغداران در همه مناطق شهرستان انجام شده است.

وی افزود: نصب تله‌های حاوی طُعمه مسموم به تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ عدد در هر هکتار، طُعمه‌پاشی با ترکیب پروتئین هیدرولیزات و سم، جمع‌آوری و امحاء میوه‌های آلوده به شکل روزانه و شخم و پاکنی باغات در زمستان از جمله روش‌های مبارزه با این آفت است.

محلوجی اظهار کرد: باغ‌های حومه شهر کاشان از جمله فین، طاهرآباد و راوند از بخش مرکزی و برخی مناطق در بخش نیاسر، قمصر و برزک به این آفت آلوده شده اند که با توجه با تجربه سال‌های گذشته و رفتار آفت پیش بینی می‌شود با کاهش دما در اواخر تابستان، جمعیت آفت افزایش یابد و این امر تهدید جدی برای محصولات باقیمانده باغی از جمله انار و خرمالو خواهد بود.


مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از مُخربترین آفات بخش کشاورزی است که بدلیل دامنه میزبانی وسیع، قدرت تولید مثل و انتشار بالا و توانایی حشرات بالغ برای بقاء در شرایط آب و هوایی بسیار سخت برای چندین ماه، در بین گونه‌های دیگر مگس میوه، رتبه نخست را دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.