سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریاچه های کوچک و بزرگ پارک کیو در قاب تابستانه + تصاویر

دریاچه کیو یکی از معدود دریاچه‌های درون‌شهری ایران است.

دریاچه کیو دریاچه‌ای بسیار زیبا و دیدنی در قلب شهر خرم آباد است. یکی از دلایلی که این دریاچه در بین مسافران محبوب کرده است، ساخته شدن این دریاچه در وسط شهر است. دیگر نیازی نیست تا برای بازدید از یک جاذبه طبیعی زیبا در خرم آباد به خارج از شهر رفته و می‌توانید به راحتی در همان شهر از سفر خود لذت ببرید. این دریاچه برای اولین بار در سال ۱۳۵۲ ساخته شد و نام ابتدایی آن سراب کیو بود. طراحی و معماری کلی دریاچه از آن سال تا به امروز تغییری نکرده و همچنان به همان شکل ابتدایی خود است. آب این دریاچه از سرچشمه‌های مخمل کوه تأمین می‌شد و در فصل‌های بهار و تابستان که فصل‌های پر آبی بودند به‌صورت خودجوش پر می‌شد. اما در فصل زمستان و تابستان آب دریاچه به‌تدریج خشک می‌شد.

شهرداری استان لرستان برای این که این دریاچه را در تمامی فصل‌های سال زنده و پرآب نگه دارد، راهی باز کرد تا سرچشمه گلستان به‌صورت دائمی به آن سرازیر شود. به لطف این سرچشمه که در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد، دریاچه کیو در فصل‌های سرد سال هم پر آب است. این دریاچه علاوه بر اهمیت گردشگری که برای خرم‌آباد دارد، یکی از زیستگاه‌های مهم پوشش‌های جانوری مختلف مانند پرندگان، آبزیان و سایر موجودات محسوب می‌شود.

علت نام گذاری دریاچه کیو

شاید اکنون برای بسیاری از شما این سؤال به میان آمده باشد که معنی کیو چیست و چرا این دریاچه را کیو نام‌گذاری کرده‌اند؟ کیو در زبان لری و گویش محلی مردم خرم‌آباد به معنی کبود یا آبی تیره‌رنگ است. به دلیل رنگ این دریاچه که به آبی تیره می‌زند، نام آن را دریاچه کیو (kio) گذاشته‌اند.

دریاچه کیو کجاست؟

همان طور که در بخش‌های پیش هم به این موضوع اشاره شد، دریاچه کیو یکی از معدود دریاچه‌های درون شهری در ایران است و برای دسترسی به آن نیازی به خارج شدن از شهر ندارید. کافی است تا از هر شهری که هستید، خود را به خرم آباد برسانید. در خرم آباد می‌توانید به خیابان ساحلی رفته و در میدان مادر دریاچه کیو را پیدا کنید. این دریاچه در یک منطقه درون شهری ساخته شده و به همین دلیل هم دسترسی به آن با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار ساده است.

عکس:رضوان پاک منش

 

برچسب ها: دریاچه کیو ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.