سیدمهدی قویدل در نشست کار گروه پیشگیری از جرائم مرتبط با کلاهبرداری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: شهروندان قبل از انجام معاملات، بویژه موضوع پیش فروش خودرو و مسکن از اصالت اشخاص حقیقی و حقوقی طرف معامله خود از طریق دستگاههای اجرایی و نظارتی ذی صلاح اطمینان حاصل و پس از دریافت مشاوره از حقوقدانان مجرب نسبت به انجام معاملات خود اقدام کنند، تا به دام کلاهبرداران نیافتند و صرفا به تبلیغات این اشخاص در صدا و سیما و بیلبوردهای سطح شهر و یا کانالهای فضای مجازی اطمینان نکنند.
وی افزود: با هدف اجرای برنامههای ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با عنوان احصای شیوهها و شگردهای کلاهبرداری مرتبط با پیش فروش مسکن، خودرو و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، کارگروه پیشگیری از جرائم کلاهبرداری در سطح استان کرمان تشکیل شد و با تقسیم کار براساس وظایف قانونی دستگاهها بر همه فعالیتهای اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح استان نظارت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و جرم در این حوزه وفق مقررات قانونی پیگیری می کند.
قویدل در ادامه اعلام کرد: با توجه به آمارها و رصدهای انجام شده و اطلاعات اخذ شده از مراجع انتظامی و قضائی با رشد روز افزون جرائم مرتبط با کلاهبرداری بویژه کلاهبرداریهای حوزه پیش فروش ساختمان و خودرو و جمع آوری وجوه مردم روبرو هستیم که این جرائم علاوه بر آسیب به مردم در فضای حقیقی، ارائه خدمات مبتنی بر احراز هویت پیامکی را دچار خدشه کرده و باعث ورود سودجویان و کلاهبرداران به بستر سکوهای ارائه دهنده خدمات در فضای مجازی نیز شده است.
این مقام قضایی با بیان اینکه سالانه پروندههای زیادی در سامانه مدیریت پروندههای قضایی با موضوعات مختلف کلاهبرداری به ثبت میرسد، تصریح کرد: طبق این آمارها جرائم مرتبط با کلاهبرداری در ۴ ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد رشد داشته است، به همین دلیل دستگاههایی که وظیفه نظارت بر کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی دارند باید برای پیشگیری از وقوع جرائم مرتبط با خرید و فروش مسکن و خودرو با انجام نظارتهای مستمر بر فعالیت آن ها از وقوع جرم و تشکیل پروندههای قضایی در محاکم قضایی استان که از پروندههای کثیرالشاکی نیز میباشند پیشگیری کنند.
قویدل در ادامه تاکید کرد: سازمانها و بانکها و شرکتهایی که سامانه یا سایت در بستر فضای مجازی ایجاد میکنند باید ضمن اطلاع رسانی به عموم شهروندان و مشتریان خود خلاء ها، مسیرهایی که احتمال دارد مورد سوء استفاده سود جویان قرار گیرد شناسایی و رفع نقص کنند.
وی یاد آور شد: این کارگروه تیمهای نظارتی بازدیدهای میدانی از مراکزی که با عنوان شرکت یا نمایندگی اقدام به تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی می کنند، انجام می دهند و از نزدیک نحوه اقدامات و مجوزها و نوع فعالیت آن ها را رصد خواهند کرد.
وی ضمن تاکید بر بحث مهم ارتقای آگاهیهای عمومی در زمینه شیوهها و شگردهای کلاهبرداری در جامعه گفت: یکی از دلایل اصلی افتادن شهروندان در دام کلاهبرداران، اطلاع نداشتن و نبود آگاهی آن ها از قوانین و مقررات میباشد به همین دلیل باید شیوهها و شگردهای جدید کلاهبرداری در فضای حقیقی و مجازی احصاء و از طریق صدا و سیما و رسانه های فعال در فضای مجازی به عمومی مردم اطلاع رسانی شود تا از وقوع جرائم مرتبط با کلاهبرداری در سطح جامعه پیشگیری شود.