سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷۵ درصد حق بیمه طیور توسط دولت پرداخت می‌شود

معاون امور بیمه ستاد صندوق بیمه‌ای کشاورزی گفت: بنابر آمار بخش طیور بالاترین سطح بیمه را داراست که ۷۵ درصد حق بیمه آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

قدرت اللّه نوری معاون امور بیمه ستاد صندوق بیمه ای کشاورزی در ارتباط با وضعیت صندوق بیمه کشاورزی و عملکرد و وظایف صندوق بیمه کشاورزان گفت: براساس قانون صندوق بیمه کشاورزی در سال ۶۳ با هدف پوشش محصولات بیمه کشاورزی تاسیس شد و بعدها با اضافه شدن ماده واحده عوامل تولید و زنجیره تولید بخش کشاورزی هم در برگرفت‌.

او با بیان اینکه وظیفه اصلی صندوق بیمه حمایت از تولید در بخش کشاورزی است، افزود: بنابر آمار سال زراعی گذشته در زیربخش زراعت کشور حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارهکتار معادل ۵۳ تا ۵۴ درصد، دیم ۶۷ درصد، باغات ۴۲۰ هزارهکتار معادل ۳۳ تا ۳۴ درصد، طیور یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون قطعه طیور معادل ۹۹درصد و ۴۳ تا ۴۴ درصد آبزیان تحت پوشش بیمه قرار دارند، در بخش دام عملکرد نسبتا ضعیف تر است به طوریکه ۹ میلیون راس معادل ۱۴ تا ۱۵ درصد بیمه هستند که براین اساس کمترین پوشش بیمه ای در زیربخش دام است.

 نوری ادامه داد: بنابر آمار به طور متوسط ۳۸ تا ۴۰ درصد سطوح قابل بیمه شدن تحت بیمه کشاورزی است. براین اساس سال گذشته نزدیک ۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان غرامت به بیمه گذاران پرداخت کردیم که نزدیک ۷۳ تا ۷۴ درصد مربوط به بخش های زراعت و باغات ناشی از خشکسالی های اخیر و سرمازدگی است و مابقی مربوط به دام، طیور و آبزیان ناشی از ورود بیماری های ناشناخته به کشور است.

 برخی محصولات کشاورزی مشمول بیمه اجباری در برنامه هفتم است

او با اشاره به بیمه اجباری برخی محصولات کشاورزی افزود: براساس ماده ۳۳ برنامه هفتم بخشی از محصولات گندم، جو و دانه های روغنی و دام و طیور بیمه اجباری اعلام کردند و باید آمادگی داشته باشیم که تمام سطوح این میزان تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرد، هرچند در سال نخست به طور ۱۰۰ درصد امکان اجرا نیست و از سال دوم برنامه اجرا می شود.

معاون امور بیمه ای ستاد صندوق بیمه ای کشاورزی ادامه داد: سنوات گذشته طرح کشاورزی قراردادی و طرح حمایت از دیمزارهای کشور با مشارکت ستاد ملی فرمان امام کار کردیم که براین اساس کشاورز ۷ تا ۸ ماه بعد هزینه حق بیمه پرداخت می کند.

 نوری ادامه داد: در حال حاضر براساس قوانین بالادستی تنها مرجعی که می تواند از کشاورزان خسارت دیده حمایت کند، صندوق بیمه کشاورزی است که بدلیل محدودیت اعتباری ممکن است نتوانیم ۱۰۰ درصد خواسته کشاورزان را برقرار کنیم، اما با پرداخت غرامت، امکان بازگشت تولیدکنندگان به چرخه تولید وجود دارد.

او با بیان اینکه بخش طیور با ۹۸ تا ۹۹ درصد بالاترین سطح بیمه را داراست، افزود: به طور متوسط در تمامی زیربخش ها ۶۷ تا ۶۸ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می شود. اما در حوزه گیاهان دارویی سهم دولت ۸۵ درصد، طیور و زراعت ۷۵ درصد است و کشاورزان بصورت اعتباری یا اقساط پرداخت می کنند.

دولت ریالی از اعتبارات صندوق بیمه را تخصیص نداده است

 معاون امور بیمه ستاد صندوق بیمه ای کشاورزی اجباری افزود:  در طیور بهترین بیمه در آسیا و منطقه را دارا هستیم و هر اتفاقی بیفتد حمایت می کنیم، کمااینکه سال گذشته  با بروز و ظهور بیمه  از سمت جنوب شرق کشور پیش بینی کرده ایم که حمایت های لازم را انجام دهیم. براین اساس هیچ جوجه ای از کارخانه های جوجه کشی نباید بدون بیمه خارج شود که براین اساس اثر گذاری بیمه اجباری در برابر بیمه اختیاری بیشتر است.

به گفته او،  بیمه اجباری دام در ۳سال گذشته به سبب عدم پشتوانه  اجرایی محقق نشد، به همین دلیل مجلس در برنامه هفتم برای برخی محصولات بیمه اجباری تمام خطر  را لحاظ کرده است که در صورت تخصیص اعتبار تحت پوشش بیمه اجباری قرار خواهند گرفت.

نوری با اشاره به علل تاخیر در پرداخت غرامت کشاورزان گفت: کشاورزان ۳۰ درصد حق بیمه را پرداخت می کنند، از این رو به سبب کمبود منابع مالی دولت، پرداخت غرامت ها دچار تاخیر می شود و تنها ۳۰ درصدی که از دولت می گیریم به فوریت پرداخت می شود. این درحالی است که دولت هر زمانی اعتبارات را تخصیص دهد، غرامت ها پرداخت می شود و در صورت تخصیص به موقع غرامت ها داده می شود. اگر اعتبار مصوب دولت به موقع تخصیص بدهد مشکلی در پرداخت غرامت نداریم.

او ادامه داد: از ۲۰ روز دیگر غرامت های زیربخش زراعت و ۲ ماه دیگر غرامت زیربخش باغ شروع می شود، اما تاکنون از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ ریالی  تخصیص داده نشده است که امیدواریم با تشکیل دولت جدید به موقع پرداخت شود تا دغذغه کشاورزان رفع شود.

اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جدید ۶ همت است

معاون امور بیمه ای ستاد بیمه صندوق بیمه کشاورزی درباره اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی افزود: برای سال زراعی جدید ۶ همت اعتبار در نظر گرفته شده است که با توجه به ثبات تخصیص اعتبار میزان پرداخت تعهداتمان باید کم کنیم، اما نطقه امیدی داریم که از ماده ۳۳ برنامه هفتم اعتبار جدیدی بگیریم.

به گفته او، برنامه هفتم مشروط بر تامین اعتبار بیمه اجباری است. به عنوان مثال ۱۲ میلیون هکتار زراعت داریم که بیمه اجباری در این بخش ۲۰ همت اعتبار نیاز دارد تا بیمه اجباری به نحو مطلوب انجام دهیم.

 نوری گفت: علی رغم گلایه مندی بیمه گذاران مبنی بر تاخیر در پرداخت غرامت ها یا کمبود پرداخت در برابر خسارت وارده، اما بازهم تنها چتر حمایتی کشاورزان هرچند ناچیز صندوق بیمه است که موجب شده تولیدکنندگان دوباره به چرخه تولید بازگردند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.