سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور‌های عربی جنبه ویترینی دارد

رئیس کمیته فنی مسابقات قرآن کریم گفت: چه بسیار کشور‌هایی که برای مسابقات قرآن میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند، اما در قبال مسئله بزرگی مثل غزه ساکت هستند.

سید عباس انجام، ناظر عالی مسابقات و رئیس کمیته فنی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم درباره سطح تلاوت‌ها در این دوره از مسابقات گفت: سطح شرکت‌کنندگان در بخش حفظ کل قرآن کریم بالا و در بخش قرائت تحقیق نسبتاً خوب ارزیابی شد. در بخش دعاخوانی تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله داریم. در بخش ترتیل‌خوانی هم شاهد رشد‌هایی بودیم. در کل، سطح این دوره از مسابقات قابل قبول ارزیابی شد.

ناظر عالی مسابقات و رئیس کمیته فنی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این سوال که ما به نسبت کشور‌های عربی در کدام رشته‌ها حرف برای گفتن داریم؟ توضیح داد: مسابقاتی نظیر اذان، دعاخوانی و تواشیح و همخوانی در هیچ کشوری جزء ما برگزار نمی‌شود. ما قطعاً در این رشته‌ها جلو هستیم. در رشته ترتیل هم کمتر شاهد برگزاری چنین رشته‌ای هستیم، که مجدد بالاترین رده را در چنین رشته‌ها داریم. معمولاً در مسابقات بین‌المللی نظیر مالزی، امارات، عربستان، مصر، بنگلادش، هند و سوریه نفرات برگزیده ما جزو سه نفر اول هستند. ما در این مسابقات فقط یک یا دو نفر را نمی‌فرستیم، افراد متعددی را اعزام می‌کنیم. 

انجام در پاسخ به این سوال که در نظر گرفتن مبالغ جوایز هنگفت برای برگزیدگان قرآن در کشور‌های عربی آسیب به همراه دارد؟ تصریح کرد: بالاخره یک بُعد مسابقه برنده شدن و جایزه است. من فکر می‌کنم مهمتر از برنده شدن و دریافت جایزه روح قرآنی است که باید حاکم باشد. چه بسیار کشور‌هایی که برای مسابقات قرآن میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند، اما در قبال مسئله بزرگی مثل غزه کوچک‌ترین عکس‌العمل نشان نمی‌دهند و جمهوری اسلامی در این راه تنهاست. پس برگزاری مسابقات قرآن در آن کشور‌ها به مثابه ویترین است. هرچقدر هزینه کنید، قرآن در ویترین بماند و کارکرد فعال در جامعه نداشته باشد، ارزشی ندارد.

وی با بیان اینکه البته ما هم باید مبالغ جوایزمان را افزایش دهیم، گفت: در دوران دفاع مقدس بسیاری از قرآنیون‌مان در جبهه‌ها به شهادت رسیدند و قرآن را عملی در زندگی پیاده کردند. البته باید حاکمیت و مسئولین به حمایت از شرکت‌کنندگان توجه کنند. قاریان هم باید به وظایف خود عمل کنند، معنویت را دنبال کنند و چشمداشت به جوایز نداشته باشند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.