سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهره مندی نخبگان چهارمحال و بختیاری از طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان

رئیس بنیاد ملی نخبگان چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال‌های اخیر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از صاحبان ایده و برنامه در استان در بخش‌های مختلف از طرح‌های حمایتی این بنیاد استفاده کرده‌اند و مورد حمایت قرار گرفتند.

یعقوب طادی اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان در حدود ۲۷ طرح حمایتی دارد که در بخش‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید، فارغ‌التحصیلان و کانون‌های مردمی از استعداد‌های برتر حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان در سال‌های اخیر برای رفع مسائل استان ورود جدی داشته است گفت: به طور نمونه در همین زمینه ۲ قرارداد بین شرکت گاز و کارخانه فولاد در استان بسته شده و مشکلات و چالش‌های مشخصی که از سوی این ۲ دستگاه اعلام شده است، از سوی استادان استان بررسی و رفع می‌شود.

طادی همچنین از شناسایی نخبگان مهارتی، هنری و ادبی استان خبر داد و گفت: به تازگی طرحی در بنیاد نخبگان مطرح شده که بر اساس آن افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما در رشته کاری خود دارای مهارت خاص هستند نیز شناسایی و طرح‌های آنها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر رویکرد این بنیاد به سمت تمرکز بر شناسایی استعداد‌های برتر در بخش دانش‌آموزی تغییر کرده است گفت: از مهمترین برنامه‌هایی که در حوزه دانش‌آموزی به مرحله اجرا گذاشته شده است، طرح شهاب(شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر) است که در این طرح از مدارسی که در آن دانش‌آموزان توانمند و بااستعداد وجود دارد حمایت‌های ویژه‌ای انجام می‌گیرد.

طادی تعیین مسیر نخبگی در بخش دانشجویی را از دیگر برنامه‌های بنیاد نخبگان در سال‌های اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: کسب رتبه برتر در کنکور اگرچه در ابتدای امر سبب می‌شود تا آن دانشجو در گروه استعداد‌های برتر قرار گیرد، اما عملکرد چهارساله دانشجو در حمایت بنیاد از وی ملاک است و دانشجو باید مسیر نخبگی را طی این سال‌ها طی کند تا از طرح‌های بنیاد بهره‌مند شود.


بیشتر بخوانید


رئیس بنیاد ملی نخبگان چهارمحال و بختیاری جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را از دیگر طرح‌های مهم این نهاد در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: بر اساس این طرح تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر رشته و گرایش و مقطع تحصیلی می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه "سینا" شانس خود را برای استخدام بدون آزمون در دستگاه‌های اجرایی امتحان کنند.

طادی ادامه داد: در قالب این طرح برای استان ۳۵ ظرفیت در دستگاه‌های اجرایی تعیین شده که برای جذب این سهمیه تاکنون سه فراخوان اعلام شده است.

وی با اشاره به تشکیل سه هیات اندیشه‌ورز در استان در حوزه‌های اجتماعی، آب و عمران تصریح کرد: نخبگان استان در کنار خبرگان نخبه هر حوزه در این هیات‌ها زیر نظر سه معاونت استانداری فعال هستند و خروجی این هیات‌ها از سوی بنیاد نخبگان حمایت می‌شود.

گفتنی است؛ بنیاد ملی نخبگان دستگاهی حاکمیتی است که با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه منابع انسانی برگزیده کشور با ماموریت برنامه‌ریزی در زمینه نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری فعالیت می‌کند.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۴۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بیش از یک هزار استاد و مدرس دانشگاه است.

نخبگان این استاد در سال‌های مختلف موفق به ثبت اختراع شده اند که برخی از این ایده‌ها به مرحله تجاری‌سازی نیز رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.