سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دره کهن خرم‌آباد شهریور ماه مورد ارزیابی یونسکو قرار می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مساحت پروژه دره کهن خرم‌آباد ۴۱۴ هکتار است که سه هفته دیگر مورد ارزیابی یونسکو قرار می‌گیرد.

عطا حسن‌پور در جلسه رفع موانع ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد که در محل استانداری لرستان برگزار شد، بیان کرد: بخش مهمی از نظام مسائل فرهنگی استان در گرو ثبت جهانی دره کهن و تاریخی خرم‌آباد است.

 

وی ادامه داد: تا کمتر از سه هفته دیگر ارزیابان یونسکو به لرستان سفر خواهند کرد و به ارزیابی آثاری که معرفی شده است؛ می‌پردازند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ثبت جهانی این دره کهن سهمیه ۲۰۲۴ کشورمان بوده که به لرستان و خرم‌آباد رسیده است.

 

حسن‌پور با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی دره کهن خرم‌آباد دارای دو بخش است، بخش اول شامل هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، و بخش دوم مجموعه شامل قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، پل‌های شکسته، گپ و حاجی و باغ گلستان است، اظهار کرد: ۴۱۴ هکتار مساحت این پروژه وسیع است که جنبه‌های اقتصادی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بردارد.

 

وی به آسفالت مسیر روستای قلعه سنگی (قلعه بردی) خرم‌آباد منتهی به غار کلدر اشاره کرد و بر ضرورت جمع آوری نخاله‌ها و فضولات حیوانی در مسیر این اثر تاریخی و بهسازی جاده دسترسی آن تاکید کرد و یادآور شد: پاکسازی و ساماندهی رودخانه اصلی و کرگانه خرم‌آباد، نصب تابلو‌های درون شهری، ساماندهی پیاده رو پل حاجی، جمع آوری نخاله‌های طول مسیر آثار تاریخی و تملک سه باب واحد تجاری در ورودی قلعه فلک الافلاک از اقدامات مهمی است که در این فرصت محدود باید به انجام برسد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد در توجیه شهروندان لرستان در امر ثبت جهانی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشند.

برچسب ها: خرم آباد ، گردشگری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.