سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخاله‌های ساختمانی حاشیه تپه تاریخی شایگان مهاباد جمع‌آوری شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: نخاله‌های ساختمانی حاشیه تپه تاریخی شایگان این شهرستان با همکاری شهرداری جمع‌آوری شد.

واحد جولایی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: طی جلساتی در کارگروه میراث‌فرهنگی و گردشگری فرمانداری مهاباد مصوب شد، شهرداری مهاباد نسبت به پاک‌سازی نخاله‌های ساختمانی روی آثار تاریخی و نوسازی تابلو‌های تاریخی و گردشگری شهر اقدام کند که طی پیگیری‌های که انجام شده این کار در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص انباشت نخاله‌های ساختمانی و ریختن زباله توسط ساکنین اطراف بر روی تپه شایگان مهاباد، افزود: تنظیف و پاکسازی فضا‌های شهری بر عهده شهرداری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد در ادامه گفت: محوطه تپه شایگان مهاباد که در سنوات گذشته توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی ثبت ملی و تعیین عرصه و حریم شده و امسال اعتباراتی برای ساماندهی و مستندسازی آن در نظر گرفته شده و این اداره‌کل براساس وظایف ذاتی پس از تامین اعتبار اقدام به ساماندهی و مستندسازی از این محوطه می‌کند.

وی اظهار کرد: تپه پشت تپ (باغ شایگان) مربوط به هزاره اول تا دوره ساسانیان بوده و در داخل شهر مهاباد واقع شده، این تپه متعلق به دوره ساسانیان بود و این اثر در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۶۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره قا، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثر‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.