سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله کعبی در افتتاحیه مدرسه حقوق بشر اسلامی:

مشکل حقوق‌بشر، مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط جهانی است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر مشکل حقوق‌بشر، مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط جهانی است.

 آیت الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در افتتاحیه مدرسه حقوق‌بشر اسلامی در پژوهشکده شورای نگهبان اظهار داشت: در حال حاضر مشکل حقوق بشر، مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط جهانی است. الان کسانی مدیریت جهان را به دست گرفته‌اند که حق بشر را به سادگی در چارچوب‌های حقوقی تضییع می‌کنند، مثلا همین حق وتو یک نوع تضییع حق بشر است. شما می‌دانید که جامعه ملل بعد از جنگ جهانی اول تأسیس شد. سازمان ملل نیز بعد از جنگ جهانی دوم تأسیس شد. همچنین اعلامیه حقوق بشر نیز بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شد.

آیت‌الله کعبی افزود: اینها در اعلامیه حقوق بشر مدعی شدند که شعارشان «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» است. این ادعا در فصل ششم و فصل هفتم منشور سازمان ملل مطرح شده است، اما این دولت‌ها نه تنها صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را تضمین نکردند، بلکه به دست خودشان در حال نابودی آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: این دولت‌ها، در گام اول حقوق بشر را تضییع کرده و در گام دوم، این تضییع حقوق بشر را توجیه می‌کنند. نمونه آن، داستان‌های اخیر غزه است. آمریکا، خلاف بالکان و بحث جنایت‌های جنگی صرب‌ها- در آنجا به نفع شان بود که صرب‌ها را جنایتکار جنگی معرفی کنند- در مسئله غزه، چون به نفع‌شان نیست، و به عبارتی بین صهیونیست‌ها و آمریکا «این همانی» است، اقدامی در جهت دفاع از حقوق بشر و محاکمه نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی انجام نمی‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نتیجه این می‌شود که به نام حقوق بشر، هویت انسانی از بین می‌رود، مثلا میگویند انسان‌ها حق دارند که مانند حیوان بشوند. این در حقیقت مسخ هویت انسان است. آن هم نه مسخ تکوینی. به عنوان نمونه، فردی جراحی پلاستیک می‌کند و قیافه خود را شبیه به سگ می‌کند. یا در یک نمونه دیگر، مناسبات انسانی را دگرگون می‌کنند. در نتیجه، این می‌شود «حیوان‌های انسان نما»؛ و این مسخ هویت انسانی است.

آیت الله کعبی اظهار داشت: اعلامیه حقوق بشر اسلامی، این مسائل را حل کرده است. در مقدمه این اعلامیه چند مطلب مهم ذکر شده است؛ اعتقاد به توحید، اعتقاد به شریعت اسلامی و همچنین توجه به نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی.

وی افزود: این اعلامیه در مقدمه تصریح می‌کند مراعات حق‌ها و به عبارتی رعایت حقوق عامه، عبادت است. همچنین کوتاهی از آنها و یا تجاوز بر آن ها، منکر است. یعنی امر به معروف یعنی امر به حقوق بشر، و نهی از منکر یعنی نهی از تجاوز به حقوق بشر؛ و این مسئولیت مشترک افراد و امت در اجرای حقوق بشر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در ادامه این اعلامیه آمده است که دولت‌های عضو کنفرانس اسلامی باید ۲۵ حق را رعایت کنند که این‌ها برگرفته از شریعت اسلامی است. در ماده یک آمده است: بشر به طور کلی یک خانواده می‌باشد. این برگرفته از آیه ۱ سوره مبارکه نساء است که می‌فرماید: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَه».

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.