سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌اندازی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی

ال‌جی از راه‌اندازی اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز کره جنوبی با نام EXAONE 3.0 خبر داد.

فعلاً ورود کره جنوبی به عرصه جهانی هوش مصنوعی زیر سایه غول‌های فناوری آمریکایی و شرکت‌های نوظهور در چین است. EXAONE 3.0 درحال‌حاضر فقط از دو زبان انگلیسی و کره‌ای پشتیبانی می‌کند.

به گزارش گیزموچاینا، EXAONE 3.0 مدلی متن‌باز است که براساس معماری Transformer رمزگشا ساخته شده و ۷.۸ میلیارد پارامتر و ۸ تریلیون داده آموزشی (توکن) دارد.

در بیانیه مطبوعاتی ال‌جی آمده است:

«EXAONE 3.0 برای اهداف مختلفی ساخته شده است. این مدل ۷.۸ میلیارد پارامتری پیشاپیش متن‌باز شده است تا بتوان از آن برای تحقیق استفاده کرد. شرکت امیدوار است انتشار این مدل به محققان هوش مصنوعی در داخل و خارج کمک کند تحقیقات معنادار بیشتری انجام دهند و به اکوسیستم هوش مصنوعی کمک کنند یک قدم پیش برود.»

براساس آزمایش‌های این شرکت، توانایی زبان انگلیسی این مدل به «سطح برتر جهان» رسیده است. میانگین امتیاز استفاده‌های واقعی از این مدل ظاهراً در رتبه اول قرار دارد و از برخی جهات از مدل‌هایی مانند Llama 3.0 پیشی گرفته است.

خصوصیات هوش مصنوعی 3.0 EXAONE ال‌جی

وقتی صحبت از محاسبات و کدنویسی ریاضی به میان می‌آید نیز EXAONE 3.0 رتبه اول را در میانگین امتیازات دارد و توانایی استدلال آن قوی است.

ناگفته نماند که هوش مصنوعی 3.0 EXAONE در میانگین امتیازات هم در استفاده‌های واقعی هم بنچمارک‌های کره جنوبی رتبه اول را کسب کرد. ادعا می‌شود این مدل نسبت به مدل نسل قبلی خود زمان استنتاج را تا ۵۶ درصد، استفاده از حافظه را تا ۳۵ درصد و هزینه‌های عملیاتی را تا ۷۲ درصد کاهش می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، مدل جدید ال‌جی روی ۶۰ میلیون مورد از داده‌های حرفه‌ای مربوط به پتنت‌ها، کدها، ریاضیات و شیمی آموزش دیده است. این شرکت قصد دارد تا پایان سال داده‌های آموزشی این مدل هوش مصنوعی را به ۱۰۰ میلیون مورد در زمینه‌های مختلف افزایش دهد.

منبع: دیجیاتو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.