سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه عدالت و برابری آموزش در راس مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی‌ آموزش و پرورش

توسعه عدالت و برابری آموزش، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

در برنامه‌ای که از طرف علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، ضمن استناد به رهنمود‌ها و منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون اساسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه هفتم پیشرفت، وضعیت موجود آسیب‌شناسی شده است.

همچنین در این برنامه هفت رویکرد اصلی دولت چهاردهم به شرح زیر اعلام شده است:

۱. توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان

۲. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی

۳. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان

۴. مردمی‌سازی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی

۵. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی

۶. توسعه و تعمیق برنامه درسی

۷. تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی

اقدامات اولویت‌دار و فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فاصله یک‌ماه تا شروع سال تحصیلی به شرح زیر تقدیم نمایندگان مردم در خانه ملت شده است:

۱. برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ (پروژه مهر).

۲. پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل، پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲، حق‌التدریس و حق‌الزحمه امتحانات و غیره.

۳. ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان.

۴. پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور.

۵. ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴.

۶. شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی.

۷. تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار آن.

۸. بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه‌بندی در سراسر کشور بر اساس آئین‌نامه.

۹. شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن.

۱۰. تدوین و تصویب «سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت» (ماده ۸۸ قانون).

۱۱. پیگیری و تعیین وضعیت نیرو‌های خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی.

۱۲. تدوین و تصویب «برنامه تقسیم کار ملی، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استاندارد‌های ارزشیابی سند» (برنامه هفتم، ماده ۹۲ بند الف).

۱۳. تصویب سند تحول بنیادین (ترمیم یافته) در شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.