سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک قلاده «تایگون» در باغ وحش مشهد تلف شد

یک قلاده «تایگون» ماده (گربه‌سان حاصل جفت‌گیری شیر و ببر) با سن نزدیک به ۱۷ سال و نیم در باغ وحش مشهد تلف شد.

امروز خبرش منتشر شد؛ خبر مرگ یک تایگون در باغ وحش مشهد. تایگون، اما دو هفته پیش تلف شده بود و صدایش امروز درآمد. 

این اولین بار نیست که گونه جانوری ارزشمندی در باغ وحش مشهد تلف می‌شود؛ این حکایت انگار سریالی شده؛ سریال تلخ تلف شدن حیوانات باغ وحش مشهد.

تلف شدن این گونه نادر باعث شد به سراغ اداره کل محیط زیست استان برویم و این اداره کل فقط به اطاعیه‌ای بسنده کرد و در بیانیه‌ای مشترک با اداره کل دامپزشکی در این خصوص اظهار نظر کرد.

در بیانیه مشترک اداره کل محیط زیست و دامپزشکی خراسان رضوی آمده است: بر اساس اطلاعات واصله، یک قلاده تایگون ماده با سن حدودی هفده و نیم سال، به دلیل بروز بی‌اشت‌هایی و لاغری نسبی در تاریخ ۲۷ تیر سال جاری تحت بیهوشی و انجام معاینات و آزمایش‌های لازم قرار گرفت و سپس به‌دنبال یک هفته درمان حمایتی در تاریخ پنجم مرداد جاری در مجموعه تلف شد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، در آزمایشات اولیه حین بیهوشی، بیماری حیوان با احتمال بالا، لنفوم تشخیص داده شد که این تشخیص با تایید آزمایشگاهی نمونه‌های اخذ شده از لاشه حیوان مبنی بر ابتلای حیوان به سرطان لنفوم، به قطعیت رسید؛ لذا در جهت آگاهی‌رسانی به عموم و به ویژه علاقه‌مندان به حوزه حیات وحش و محیط زیست به اطلاع می‌رساند که علت تامه تلف شدن حیوان یادشده، سن بسیار بالا در کنار ماهیت بیماری لنفوم - که پیش آگهی درمان و بهبودی بسیار ضعیفی دارد – اعلام می‌شود.

 تایگون‌ها (در فارسی ببشیر) فرزندان دورگه ببر نر و شیر است. آنها ویژگی‌های قابل مشاهده‌ای از هر دو والدین را نشان می‌دهند. تایگون‌ها از اندازه گونه‌های مادرشان تجاوز نمی‌کنند، زیرا ژن‌های بازدارنده رشد را از هر دو والدین به ارث می‌برند، اما هیچ نوع کوتوله‌گرایی یا کوچک‌سازی را نشان نمی‌دهند.

آنها اغلب حدود ۱۸۰ کیلوگرم وزن دارند. تایگون از لایگر که ترکیبی از شیر نر و ببر ماده است که اغلب از ۳۲۰ کیلوگرم تا ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد متمایز می‌شود. تایگون‌ها به لحاظ جثه از توله شیر درشت‌تر هستند، اما گاهی تفاوت‌هایی در واکنش‌های آنها وجود دارد، به طورمثال ببر عاشق زندگی در کنار آب است در صورتی که شیر تمایلی به نزدیک شدن به آب ندارد، اما تایگون‌ها برخی اوقات به بازی با آب تمایل نشان می‌دهند در حالی که برخی اوقات به سمت آن هم نمی‌روند.

شیر و ببر در طبیعت به‌طور متوسط زیر ۱۷ سال و در اسارت، حدود ۲۵ سال عمر می‌کنند، اما با وجود این که تایگون‌ها دورگه و قوی‌تر هستند پیش‌بینی می‌شود که عمرشان هم بیشتر باشد. وزن نر‌ها بین ۲۰۰ الی ۳۶۰ کیلوگرم و برای ماده‌ها ۱۵۰ الی ۲۰۰ کیلوگرم است.

منبع: تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.