سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جایگاه تولید قزل‌آلا با واردات تیلاپیا در معرض خطر است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: واردات تیلاپیا ضربه مهلکی به تولید قزل‌آلا وارد می‌کند.

ارسلان قاسمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود تیلاپیا به چرخه تولید و بازار کشور مصداق بارز خیانت به تولید ملی است چراکه این ماهی از نظر تغذیه هم مناسب نیست.

او با بیان اینکه ایران جزء ۳ کشور تولیدکننده برتر قزل آلا در دنیا است، افزود:  سابقه تولید قزل آلا در کشور ۶۰ تا ۷۰ سال است. اگر به دنبال رقیب برای تولیدکنندگان داخل هستیم، جای این سوال مطرح است که چرا به جای تیلاپیا روی گونه خاویار که بومی کشور خودمان است کار نمی‌کنیم؟

قاسمی با بیان اینکه نیازی به واردات و تولید تیلاپیا نداریم، گفت: سازمان محیط زیست مجوز تولید تیلاپیا را به استان‌هایی داده که از آب‌های آزاد دور هستند تا چرخه اکوسیستم برهم نزنند، حال چه اصراری است که این محصول تولید شود. گفتنی است  تنها به سبب رانت واردات و برای اینکه عملکرد  را مناسب نشان بدهند به سمت تولید تیلاپیا در داخل رفتند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: ایران پتانسیل تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن قزل آلا در سال را دارد که واردات تیلاپیا می‌تواند ضربه مهلکی به تولید این گونه وارد کند.

او گفت: علی رغم آنکه خاویار پرورشی بومی کشور خودمان است، اما تولید خاویار پرورشی در سال ۵ تن است که در برابر تولید ۱۲۰ تن خاویار پرورشی چین رقمی نیست، این درحالی است که ایران به سبب داشتن دانش بومی امکان داشتن جایگاه نخست تولید خاویار در دنیا را داریم.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.