سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

قدیمی‌ترین مدرسه فسا ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: دبیرستان ذوالقدر در فسا با شماره ۳۴۲۰۹، در فهرست ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه دبیرستان ذوالقدر با شماره ۳۴۲۰۹، در فهرست ملی ایران به ثبت رسید، اظهار کرد: این دبیرستان متعلق به ابتدای دوره پهلوی دوم است و این بنا اصالت خویش را به طور کامل حفظ کرده و تعمیراتی در سال‌های مختلف در بنا انجام شده است.

 او گفت: این بنا به نام کاربری فعلی آن معروف است و در شهر فسا، خیابان جمهوری اسلامی به عنوان دومین و قدیمی‌ترین دبیرستان حال حاضر در این شهر است. 

ثابت اقلیدی ادامه داد: دبیرستان روزبهان که قبل از این دبیرستان ساخته شده بود درگذشته تخریب‌شده و در حال حاضر اثری از آن موجود نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: دبیرستان ذوالقدر با وسعت ۳۸ هزار مترمربع که به شکل باغ - مدرسه طراحی و اجراشده است و در سال ۱۳۲۰ ساخت و ساز مدرسه شروع می‌شود و در سال ۱۳۲۶ اولین سری دانش آموزان وارد این مدرسه می‌شوند.

 دبیرستان ذوالقدر در سال ۱۳۱۷ به دست محمدتقی ذوالقدر (امین الشریعه) به آموزش و پرورش فسا انتقال داده شده است. 

بهره‌برداری قبلی اثر آموزشی و در حال حاضر موزه (تاریخی- فرهنگی) است. ۳ ورودی و خروجی از جوانب مختلف دسترسی به دبیرستان را تسهیل کرده است.

 ساختمان مرکزی مدرسه با ۲۰ اتاق و یک آمفی تئاتر مرکزی در جبهه شرقی مجموعه و روبروی ورودی شرقی و ساختمان فضا‌های ورزشی گسترده شامل زمین بسکتبال، والیبال، پرش طول، پرش ارتفاع، بارفیکس، پارالل و در نهایت ورزشگاه فوتبال در مرکز و غرب مجموعه ساخته می‌شود که در کمتر دبیرستانی در ایران وجود داشته است.

 به لحاظ معماری ساختمان مجموعه به صورت T شکل به سبک اماکن عمومی ویژه دوره پهلوی و مطابق طراح‌های ماکسیم سیرو با پیروی از سبک مدرن در معماری ایرانی با فضا‌های بلندتر از فضا‌های جانبی و در نما به‌صورت خطوط افقی همراه با تقسیمات پنجره‌ها با نورگیر در بالا ساخته می‌شود. 

نمونه بارز این بنا‌های آموزشی ساخت این دوره همچون دانشسرای فنی شیراز، دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده حقوق دانشگاه تهران است که دانشسرای فنی شیراز در حال حاضر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

همه کلاس‌ها به صورت فضا‌های آموزش عملی بوده که با ارتفاع سقف بلند و نیز دارای مبلمان مناسب دانشسرا از قبیل آزمایشگاه‌های شیمی تجهیز شده بوده است که بسیاری از دستگاه‌ها در حال حاضر در موزه به نمایش درآمده‌اند.

برچسب ها: ثبت ملی ، مدرسه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.