سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«راحوما» روایتگر سه بانو از ادیان مختلف

نویسنده و کارگردان نمایش «راحوما» گفت: «راحوما» داستان نقش آفرینی سه زن از ادیان مختلف است که در نزدیکی دشت کربلا به یکدیگر می‌رسند.

نمایش «راحوما» به کارگردانی و نویسندگی مریم شعبانی از ۱۲ تا ۲۶ مرداد ماه در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه اجرا است. «راحوما» جدیدترین اثر گروه هنر مقدس است که داستانی شنیده نشده از وقایع دشت کربلا را روایت می‌کند؛ داستانی با نقش‌آفرینی سه زن از ادیان مختلف که در دشتی نزدیک صحرای کربلا به هم می‌رسند و با قیام عاشورا پیوند می‌خورند.  این نمایش که به همت بیش از ۴۰ بانوی هنرمند طراحی شده، با هنرنمایی گروه پرفورمنس و اجرای گروه کرال همراه خواهد بود.

مریم شعبانی نویسنده و کارگردان نمایش «راحوما» بیان کرد: راحوما اسم چشمه‌ای در نزدیکی کربلا است که به معجزه حضرت علی (ع) شکل می‌گیرد و  راحوما داستان مشترک دو زن است. آنچه که در نمایش راحوما روایت می‌شود داستان مشترک دو زن راحوما و تامیلا است که هرکدام روایت متفاوتی دارند. این روایت عاشورایی توسط سه زن از سه دین مختلف مسیحی، یهودی و مسلمان تعریف می‌شود. در این روایت در نهایت به پیراهن امام حسین (ع) می‌پردازیم که حضرت زهرا (س) در روز محشر این پیرهن را به نشانه دادخواهی بالا می‌گیرند و دشمنانشان را مورد خطاب قرار می‌دهند. ما همه این موارد را به صورت نمایش دیالوگ محور و بخشی پرفومنس و آوا اجراغ کرده‌ام و نمایش راحوما  تا ۲۶ مرداد در حوزه هنری به روی صحنه خواهد رفت.  

وی درباره زمان تمرین نمایش «راحوما» بیان کرد: اگر بخواهیم طول زمان نمایش را مطرح کنم، زمان خیلی کمی برای به اجرا بردن نمایش گذاشتیم و تقریبا یک ماه و نیم برای نمایش زمان گذاشتیم. دوستان بسیار حجیم و فشرده همراه با بیش از پنجاه هنرمند در کار همراه ما بودند و فعالیت کردند و به این جهت این کار را در زمان بسیار فشرده‌ای اجرا بردیم.  

کارگردان نمایش «راحوما» درباره اجرای و هزینه نمایش گفت: نمایش برای عموم آزاد است و ما تنها میزبان بانوان هستیم.   هزینه بلیط نمایش ۱۲۰ هزار تومان است و تقریبا برای همه عزیزان تخفیفاتی در نظر گرفته شد. برای افرادی که گروهی خریداری بلیط دارند و بیش از ده نفر  هستند تخفیف وژه داریم و افرادی که از ارگان‌ها و سازمان‌ها خرید می‌کنند شامل تخفیفات هستند. عزیزان علاقه‌مند برای تهیه بلیط می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند و شماره رزرو در پوستر قرار داده شده تا دوستان تلفنی اقدام به رزرو بلیط نمایش کنند. همجنین عزیزانی که  ۴ نفر به بالا هستند شامل ۳۰ درصد تخفیف می‌شوند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: برای تماشای نمایش رده سنی نداریم، اما برای این نمایش افراد ۷ سال به بالا می‌توانند تماشاگر این نمایش باشند.  

شعبانی در پاسخ به این سوال که همکاران آقا هم دارید، اما چطور این نمایش فقط برای بانوان اجرا می‌شود؟ بیان کرد: اگر اتفاقی بخواهد رخ دهد باید همکاری و تعامل میان بانوان و آقایان باشد؛ زیرا هر دو می‌توانند یک اثر بسیار خوب را شکل دهند. در واقع آقایان در پشت صحنه و پشتیبانی همراه ما هستند و در حین اجرای نمایش در اتاق فرمان دکور صحنه، اجرای صحنه و صوت خانم هستند، اما در پیش تولید گا‌ها از حضور آقایان استفاده کردیم و آقایان برای دکور صحنه و پشتیبانی لباس فعال بودند.

وی در پاسخ به اینکه امروزه اهمیت نمایش‌های عاشورایی چگونه است؟ گفت: بخش زیادی از فرهنگ کشوره‌ها را آیین و رسوم آنها شکل می‌دهد و به هرحال جزء آیین و رسوم ما است. عزاداری در محرم و صفر تمام قومیت‌های کشور و ملیت‌های جهان از این ایین و رسوم استقبال کردند و هر قومیتی یک سبک و روشی برای ارائه آییین و رسوم خود دارد. آیین تعزیه خیلی استقبال شده است و در چند دهه اخیر در تئاتر هنرمندان خیلی ورود کرده اند و معتقدم نمیشود گفت اسم این تئاتر‌ها را نمی‌شود اسم گذاشت تئاتر مناسبتی و تئاتر به اینن و رسوم و محرم تبدیل شده است. فکر میکنم این یک ورق جدید در تاریخ هنر ایران است.  

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.